TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi
NYHED: LB+ TOTAL UGE - Ingen bindingsperiode! KØB NU

Nyhed

LiDAR-sensorer ødelægger smartphone-kameraer

LiDAR-systemer kan forårsage permanent skade på smartphone-kameraer ved direkte eksponering. Problemet opstår især ved kombinationen af 1550-nm lasere og teleobjektiver.

Af / 27/05/2025 - 09:20
LiDAR-sensorer ødelægger smartphone-kameraer

En Reddit-bruger opdagede problemet på den hårde måde, da han filmede en splinterny Volvo EX90 med sin iPhone 16 Pro Max. Resultatet var øjeblikkelig og permanent skade på kameraets sensor, der viste sig som “stegte pixels” i rød, lyserød og lilla nuancer på skærmen. Nu viser det sig, at problemet rammer flere bilmærker med avancerede LiDAR-systemer.

Never film the new Ex90 because you will break your cell camera.Lidar lasers burn your camera.
byu/Jeguetelli inVolvo

Sådan ødelægger LiDAR dit kamera

LiDAR-systemer på biler med selvkørende funktion sender kraftige laserimpulser ud for at måle afstande til omgivelserne. De mest avancerede systemer bruger 1550-nm lasere, som kan “se” længere end de billigere 905-nm alternativer.

Problemet opstår, når disse laserimpulser rammer smartphone-kameraer. I modsætning til det menneskelige øje, hvor 1550-nm lys absorberes af hornhinden og linsen, fokuserer kameralinser laserenergien direkte på den følsomme siliciumsensor. Resultatet er lokal overophedning, der bogstaveligt talt brænder pixels på chippen.

Annonce

Teleobjektiver rammes hårdest

Volvo bekræfter problemet og advarer mod at “rette et kamera direkte mod en LiDAR-sensor.”. Risikoen er størst ved nærbilleder og direkte eksponering.

Teleobjektiver er særligt udsatte. Deres snævre synsfelt og fokuserede optik samler laserenergien på et meget mindre område end vidvinkelobjektiver. Det forklarer, hvorfor kun mobilens teleobjektiv blev beskadiget i Reddit-hændelsen, mens vidvinkelkameraet overlevede intakt.

Læs også Nyhed: Sikkerhedsekspert hackede Volkswagen-app med frit tilgængelige stelnumre En sikkerhedsekspert har afsløret, hvordan han kunne få fuld adgang til Volkswagen-biler gennem en alvorlig sikkerhedsbrist i producentens officielle app. I praksis kan hackere nøjes med bilens stelnummer - information der typisk er synlig gennem forruden.

“Øjensikker” betyder ikke kamerasikker

Automotive LiDAR-systemer er klassificeret som Laser Klasse 1, hvilket betyder, at de er sikre for menneskelige øjne under normal brug. Denne sikkerhedsstandard gælder dog ikke for elektroniske kamerasensorer.

Dit øje har naturlig beskyttelse mod 1550-nm lys, som absorberes før det når nethinden. De fleste smartphone-kameraer mangler derimod specifikke infrarøde filtre til denne bølgelængde. Dette efterlader sensorerne udsat for de højenergetiske laserimpulser.

Hvilke biler er berørt?

Volvo EX90 bruger 1550-nm LiDAR fra Luminar, som er blandt de mest kraftfulde på markedet. Andre mærker som Polestar anvender lignende teknologi fra samme leverandør. Disse systemer har vist sig problematiske for smartphone-kameraer.

BMW og Mercedes-Benz bruger derimod 905-nm LiDAR-systemer fra henholdsvis Innoviz og Valeo. Disse kortere bølgelængder har ikke vist samme tendens til at beskadige smartphone-kameraer.

Læs også Nyhed: Lucid Gravity bryder barrierer – lader 320 km på under 11 minutter Amerikanske Lucid Motors tager kampen op mod Tesla med en elektrisk SUV, som kan oplades hurtigere, end du kan nå at hente kaffe.

Sådan beskytter du dit kamera

Den enkleste løsning er at undgå direkte optagelser af aktive LiDAR-sensorer. Volvo anbefaler at holde afstand og undgå zoom-funktioner.

Film i stedet fra siden eller i vinkel – det spreder laserenergien og reducerer risikoen. Undgå HDR-video og andre funktioner med lang eksponeringstid, når du filmer tæt på LiDAR-udstyrede biler.

Tekniske løsninger under udvikling

Kameraproducenterne overvejer at integrere specifikke 1550-nm infrarøde filtre i fremtidige modeller, særligt for teleobjektiver. Nogle arbejder også på software, der automatisk beskytter sensoren ved hjælp af detektion af kraftigt laserlys.

Spørgsmålet om ansvar for beskadigede kameraer forbliver uklart. Volvo har angiveligt dækket reparationsomkostninger i enkelte tilfælde, men der findes ingen faste regler.

(f. 1973): Chefredaktør for L&B Home. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Video-apps på vej til Android Auto

Hyundai: Studentens elektriske drømmebil

Sådan undgår du, at en selvkørende elbil smadrer dit mobilkamera

Genesis tager kampen op med Tesla

Volvo først med Android Auto-funktioner

Så nemt er det at hacke din bil

Peugeot: Populær elbil får kraftig opdatering

Elektrisk terrængående køretøj til nordiske forhold

Hjernen elsker bilkørsel højere end musik

Fords elbil-succes bliver endnu bedre

SUV med 1.000 km rækkevidde og ekstrem ladehastighed

Pump cyklen uden sved på panden