Endelig får vi et glimt af, hvad der ser ud til at være den kommende Hyundai Ioniq 3 under test i virkelig trafik. Den kompakte elbil nærmer sig i så fald produktion.
Det, der ser ud til at være en helt retvinklet bagende i spionvideoen fra CarSpy, er sandsynligvis en afdækning af Hyundais nyskabende “Aero Hatch”-design. I videoen hævdes det, at den nye bil er en Ioniq 2, men det er altså sandsynligvis en Ioniq 3.
Udfylder et hul
Hyundai har tidligere udtalt, at Ioniq 3 vil have den nyeste teknologi om bord, og den vil have et klart slægtskab med Ioniq 5 og 6. Men med et par ekstra tricks. Størrelsesmæssigt kommer den til at ligge midt imellem den kompakte bybil Inster og den mere rummelige kompakte SUV Kona Electric.
Ioniq 3 følger Hyundais strategi om at udvikle Ioniq-navnet fra en enkelt model til en serie af fuldelektriske køretøjer, der slutter sig til Ioniq 5, 6 og den gigantiske Ioniq 9.

Lang rækkevidde
Der er ikke meget at klage over i forbindelse med rækkevidden for Ioniq 3. Du kan vælge mellem batteripakker på 58,3 kWt og 81,4 kWt, og med det største batteri skulle WLTP-rækkevidden nå op på hele 587 kilometer. Det er langt mere end konkurrenter som Renault 5 E-Tech (411 km) og Citroën ë-C3 (320 km).
For at holde prisen nede vil Ioniq 3 have et 400-volts elektrisk system, ikke det dyrere 800-volts system fra Ioniq 5, 6 og 9. Ikke desto mindre skulle bilen kunne hurtigoplades fra 10 til 80 procent på omkring 30 minutter.
Med forhjulstræk og en acceleration fra 0-100 km/t på mindre end 8 sekunder leverer den nok kraft til hverdagsbrug. Ydelsen er, som man kan forvente i denne klasse, og det er ærlig talt ikke hovedfokus her. Hvis du vil gå amok i en lille bil, skal du ikke lede længere end til Smart #1 Brabus. Den klarer den samme sprint på lynhurtige 3,9 sekunder.

Kunstig intelligens og CarPlay Ultra
Teknologi er Ioniq 3’s vigtigste våben i kampen om kunderne. Det omfatter Hyundais nye Pleos-operativsystem, der bygger på Android Automotive. Her får du stemmestyring med kunstig intelligens med Gleo AI, og bilen understøtter Over-The-Air-opdateringer, der kan forbedre bilen længe efter købet. I modsætning til flere konkurrenter vil Hyundai også have fuld understøttelse af Apple CarPlay Ultra.
(Video herover: CarSpyMedia)
Bygges i Europa
For at holde prisen konkurrencedygtig vil Ioniq 3 blive produceret i Tyrkiet til det europæiske marked, hvilket reducerer både fragtomkostninger og told.
Priserne er endnu ikke offentliggjort, men rygterne siger, at Ioniq 3 kommer til at ligge på niveau med Kona Electric, som starter ved ca. 239.000 kroner. Det placerer den over budgetmodeller som Citroën ë-C3 (fra 159.990 kroner), men med betydeligt bedre rækkevidde og teknologi.
Hyundai Ioniq 3 kommer i produktion i begyndelsen af 2026, og salget starter senere på året. De danske priser vil blive annonceret tættere på lanceringen.
Mere info: hyundai.com



