TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Fiats nye bybil

Fiat 500e er en elektrificeret Cinquecento.

Af / 04/03/2020 - 15:48
Fiats nye bybil

Den lille Fiat 500 har været en stor succes for den hårdtprøvede bilkoncern. Cinquecento, som den også kaldes, har haft lige så stor betydning for motoriseringen af den italienske befolkning, som Folkevognen havde for tyskerne efter krigen.

Den kun 3,2 m lange bil er tilgængelig med små benzin- og dieselmotorer, fra den lille tocylindrede 900 ccm til den 180 hk kraftige Abarth-version.

f2
(Foto: Fiat)

Fiat har aldrig lavet en elektrisk udgave – hvis man ser bort fra de konverterede benzinversioner, der blev gjort elektriske i USA, og som har fundet vej hertil via gråmarkedsimport.

Men nu har Fiat en elektrisk model på vej. Som er en ny 500 fra inderst til yderst, selv om man skal kigge to gange på den nye version for at se forskel.

Den kommende Fiat 500e bliver helelektrisk, og rygtet vil vide, at den slet ikke kommer med forbrændingsmotor, men det vil vi nu se, før vi tror det.

Annonce
f3
(Foto: Fiat)

Da bilen ikke officielt er lanceret endnu, ved vi ikke meget om rækkevidde, batterikapacitet og effekt, men den nye platform, som bilen er baseret på, er designet til batteri- og elektriske motorer fra bunden.

Fiats CEO, Olivier Francois, kalder den en urban Tesla, hvilket indikerer, at den elektriske Cinquecento får en rækkevidde, der er passende til bymæssig brug.

Bilen vil ikke blive bygget i Polen som den forrige generation, men på Fiats Mirafiori-fabrik uden for Torino, hvor produktionskapaciteten skulle være omkring 80.000 enheder om året.

f4
(Foto: Fiat)

Fiat 500e vil lægge sig i samme urbane elbilklasse som Mini Cooper E, Honda E og selvfølgelig BMW i3.

Hvornår den kommer? Det vides ikke endnu, men regn med at se den på vejene i 2021.

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

BYD øger sin batterigaranti betydeligt

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz

Honda lancerer elektrisk motorcykel i Europa

Elektrisk mikrobil fra Renault

Google-navigation får live-kamera