Nyhed

Eve Air Mobility afslutter vindtunneltest af sin eVTOL

Eve er måske ikke først med en flyvende bil, men luftfartsindustrien tror på deres prototype.

Den brasilianske elflyproducent Eve Air Mobility blev grundlagt så sent som i 2020, med det mål at fremskynde udviklingen af ​​UAM (Urban Air Mobility) flyvende fartøjer til byer. Det er dog ikke nybegyndere, der står bag, idet selskabet er udskilt fra flyproducenten Embraer. De blev børsnoteret på New York Stock Exchange sidste år, med United Airlines og Rolls-Royce som store investorer.

(Illustration: Eve Air Mobility)

Deres fartøj er et såkaldt eVTOL (elektrisk Vertical Take-Off and Landing vehicle), og er blevet beskrevet som en flyvende taxa. Den er 100 procent elektrisk, og har en rækkevidde på 100 kilometer. Fartøjet prioriterer sikkerhed, komfort og lav støj frem for ydeevne eller rækkevidde.

Nu er de nået så langt som til at teste luftmodstanden, for at forfine designet. For at forenkle konstruktionen og minimere fejlkilder, har fartøjet dedikerede rotorer til start og landing, med faste vinger til vandret flyvning.

Windtunnel (Foto: Eve Air Mobility)

The information we obtained during this phase of development has helped us further refine the technical solutions of our eVTOL, before committing to production tooling and conforming prototypes,” said Luiz Valentini, Eve’s top technology officer.

Eve Air Mobility forventer at montere komponenterne i første halvdel af året, og færdiggøre en prototype i fuld skala i andet halvår. Det forventes at 2024 bruges til tests, med intentionen om salgsstart i 2026.

The Eve eVTOL is unlikely to be first to market, although the order pipeline provides runway to capture market share of the emerging eVTOL market,” according to Jefferies analysts.

Virksomheden har allerede modtaget bestillinger på 2800 eVTOL-fartøjer.

Læs mere hos Eve Air Mobility

Les videre
Exit mobile version