Kommentar

Derfor valgte jeg Tesla

Tesla er ikke nødvendigvis den bedste bil. Men det er den, der opfylder mit behov.

Tesla Model Y Performance front edited

Tesla Model Y Performance front edited

Efter at have testet et bredt udsnit af elbiler – både familievenlige og egoistbiler – og også været ejer af et par stykker, har jeg i samråd med min bedre halvdel omsider valgt at bestille en Tesla Model Y.

Det er vores personlige valg – bilen er ikke nødvendigvis det bedste valg for alle. Der er mange gode biler derude, flere af dem er både lækrere og bedre at køre end en Tesla (selv om Tesla Y er en glimrende bil), og man får mere luksusfornemmelse for pengene. Rækkevidden er også ved at blive bedre for mange af konkurrenterne, og det betyder, at der nu findes mange reelle alternativer til Tesla. At købe en Tesla i dag giver desuden en stærk følelse af at være uoriginal, hvilket jeg gerne havde været foruden.

Jeg lever selv i en husholdning på fire personer, heraf en tålmodig kone og to børn på fire og seks år. Det betyder, at barnevognsårene (heldigvis) er ovre, så vi har vel egentlig ikke længere behov for det enorme bagagerum, vi er vant til fra vores gamle Skoda Octavia Sedan. Det troede vi i hvert fald ikke.

Journalisten blev forelsket i Hyundai Ioniq 5. Foto: Geir Gråbein Nordby

Hovedkulds forelsket

Da jeg testede Hyundai Ionic 5 blev både min kone og jeg så hovedkulds forelsket i bilen, at vi til sidst besluttede at købe en. Med moderne teknologi, brugervenlig infotainment, livlighed og desuden komfortable køreegenskaber var der ikke så meget at overveje. Bagagerummet var lige det mindste til langture, som vi tager på flere gange om året, men så måtte vi bare pakke smart. Bløde tasker og poser fremfor hårde, kantede kufferter.

Dette var midt i coronaboblen, en tid hvor de færreste rejste ret meget, os selv inkluderet. På de ture, vi tog, fungerede det helt fint, og følelsen af at have truffet det rigtige valg er bare vokset med tiden.

Læs også Det er nu du skal købe Tesla Model Y Hvis du bestiller en Model Y nu, behøver du ikke længere at frygte overvægt. Bagagen er også bedre sikret.

Flyrejsen – et vendepunkt

Altså lige indtil vi i sommer skulle på vores første ferierejse med fly. Vi havde pakket to store kufferter plus lidt håndbagage. Ganske normalt for en flyrejse. Men vi fik lange næse og røde ansigter, da vi indså, at bilens bagagerum overhovedet ikke kunne rumme to store kufferter. Løsningen blev derfor at flytte det ene barnesæde om til passagersædet foran, mase den ene kuffert ned på gulvet ved bagsæderne og tage det midterste bagsæde i brug. Det gik til nød på den korte halve times tur til lufthavnen, men ville have været langt fra ideelt på længere ture.

Som Chief Brody siger: “We’re gonna need a bigger boat.”

bigger boat

I løbet af sommeren har vi derfor besluttet at skille os af med den ellers fantastiske bil. Fra ønskesedlen fjernes også Kia EV6, Ford Mustang Mach-E, Mercedes-Benz EQC og selvsagt også mindre biler som BMW i4. Dette er biler, vi også har været lune på, og som i en anden situation end vores kunne have været aktuelle.

Ford Mustang Mach-E GT er blandt de biler, som må frasorteres, når kufferterne bliver for store. Selv om den for nylig er blevet godkendt til at have bagage på taget. Foto: Geir Gråbein Nordby

Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 står tilbage som reelle muligheder, og så skal man heller ikke afskrive BYD Tang og NIO ES8 eller til og med Hongqi E-HS9. Hvis man kan klare sig med kortere rækkevidde, kan man også overveje minibusser som Mercedes-Benz EQV og Volkswagen ID. Buzz.

Enormt bagagerum

Der er flere grunde til, at vi alligevel er landet på Tesla Model Y. For det første er bagagerummet enormt! Og det er før man har medregnet frunken (pladsen under kølerhjelmen), som kan rumme yderligere to kufferter af håndbagagestørrelse. Endelig er den gået fra at have klassens mindste nyttevægt til at have den største, hvilket er tungen på vægtskålen i Teslas favør.

Lange ture er intet problem med Teslas Supercharger-netværk, hvor der hele tiden kommer nye til. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ladenetværket

En anden ting, jeg og mit rejseselskab har bemærket i sommertrafikken, er køerne ved ladestationerne. Infrastrukturen bliver hele tiden forbedret, men man risikerer stadig af skulle holde i kø i op til en time på travle dage. Vi har flere gange i år kørt en otte-timers rute, og så er det surt at skulle øge transporttiden til ni timer, fordi der ikke er nok ladestandere. Hver gang, vi har befundet os i den situation, har vi misundeligt kunne se Tesla-ejerne kunne vælge og vrage mellem Teslas Supercharger-stationer.

Teslas premium-lydanlæg rocker bukserne af de fleste andre. Foto: Geir Gråbein Nordby

Lydanlægget i Tesla Model Y

En anden grund til at vælge Tesla er for mig lydanlægget. Da jeg for nylig testede Model Y Performance, gik det op for mig, hvor godt premium-lydanlægget faktisk er. Det blæser bukserne af både Bose-anlægget i Ioniq 5 og Nissan Ariya, premium-anlægget i VW ID.4 (og ID.5) samt Dirac-anlægget i BYD Tang. Heller ikke Skoda Enyaq eller NIO ES8 kan være med i denne disciplin, og også B&O-anlægget i Mustang Mach-E kommer til kort, når vi trækker på reserverne (lydkvaliteten er derimod udsøgt). Og fordi jeg er miljøskadet gennem mit job som hi-fi-journalist, kan jeg ikke give køb på lyden.

Skal du have en familie-SUV med et lydanlæg, som slår Tesla, skal du se på Burmester i Mercedes eller Bowers & Wilkins Diamond i BMW iX M60. Og så bliver det dyrt! Og så er vi tilbage ved det med bagagepladsen. For os bliver der ikke plads nok.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Tesla Model Y: Sjov at køre, kedelig at vælge

Efterhånden som der er kommet så mange fine, velkørende og familievenlige elbiler på markedet, virker det som et lidt kedeligt valg at skulle gå efter en Tesla Model Y. Men med vores livssituation lige nu er det den, der kan sættes flest krydser ved.

Heldigvis vandt jeg gehør for at købe Performance-udgaven. Så kan man i hvert fald få en underholdende køretur, selv om man føler sig lidt kedelig udenpå.

Les videre
Exit mobile version