TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

TEST Mercedes-Benz EQV 300

Når du har brug for masser af plads

Mercedes-Benz EQV er MPV’en til dig, der har brug for plads til hele familien og masser af bagage. Der er dog en grund til, at vi ikke helt klapper i vores små hænder.

forfatter
Publiceret 30/06/2022 - 01:00
Karakter
Mercedes-Benz EQV 300
L&B mener
I betragtning af at den kan rumme hele storfamilien, er komforten rigtig god. Næsten personbilkomfort fra en MPV?
Burmester-anlægget er ikke helt på højde med de bedste modeller, infotainment-systemet er af den ældre type, og det samme er nøglen (!). Anhængertræk og tagboks ikke muligt. Højt forbrug, begrænset rækkevidde.
Specifikationer
  • Udstyrspakke: Tilpasset
  • Rækkevidde: 345 km (WLTP)
  • Batterikapacitet: 100 kWh (brutto) / 90 kWh (netto)
  • Ladekapacitet: 110 kW DC / 11 kW AC (3-faset TN)
  • Energiforbrug: 28,7-28,9 kWh/100 km
  • Effekt: 150 kW / 204 hk
  • Drivlinje: Forhjulstræk
  • 0-100 km/t: Ca. 10 s
  • Vægt: 2560 kg (tomvægt)
  • Tilladt totalvægt: 3500 kg
  • Lydanlæg: Burmester
  • Forstærker: 640 W
  • Antal højttalerenheder: 16 (7.1-opsætning)
  • Andet: 10,25″ infotainment-skærm, MBUX Multimedia
  • Ekstraudstyr, testbil: 17″ Aero-alufælge, vinterhjul, kromdetaljer front, elektrisk justérbart fører- og passagerforsæde, EQV-designpakke eksteriør, Burmester surround-anlæg, LED Intelligent Light System
  • Pris, testbil: 775.340 kr.
  • Web: mercedes-benz.dk

Hvis der er nogen, der kan lave en stor MPV, som ligner en varevogn, men med en bils køreegenskaber, så må det være Mercedes-Benz. Den tyske bilproducent mestrer det med premium til fingerspidserne, og der er nærmest ikke en knap, der ikke virker velovervejet. Sådan er det i hvert fald med deres personbiler, hvad enten det er den lange luksussedan EQS eller den mindre EQE.

Mercedes Benz EQV 300 front HDR
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Også familie-crossoveren EQC har en god portion luksus. Men hvad så, når Mercedes skal lave en elektrisk udgave af deres populære MPV, V-Klasse? For det er nemlig det, EQV 300 er.

Læs også Luksusbil med luksuslyd Mercedes EQC byder på en støjsvag, silkeblød og ultra-komfortabel køreoplevelse. Det eneste, der bryder stilheden, er det saftige lydanlæg fra Burmester!

EQV har ganske vist forhjulstræk, hvor V-Klasse har træk på baghjulene – eller på alle fire. Den er også 400 kilo tungere og har derfor brug for en stivere dæmperopsætning, mere hårdføre bremser og andre optimeringer, men ligner ellers meget.

Mercedes Benz EQV 300 left side door open HDR
Elektriske sidedøre er et must, især hvis man har børn, der ikke lige ser efter, hvad de smækker døren på. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Syvsæder

EQV findes i syv- og ottesædersudgave, og vi har fået syvsæderen til test. Det er en forreste bagsæderække, der så har to sæder, begge med armlæn, mens bagsæderne er mere sammenklemt. Men der er stadig god plads, også helt bagerst, for alle sæder er af voksenstørrelse. Som en rigtig maxi-taxi eller minibus.

De forreste bagsæder kan skubbes frem og tilbage på skinner, mens de bagerste sæder kan fastmonteres et ønsket sted på deres skinner. Så er det godt, at den maksimale tilladte nyttelast er 940 kilo inklusive chauffør!

Mercedes Benz EQV 300 backseats 2
Alle syv sæder har god plads til en stor voksen. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Vi har fået den almindelige udgave til test, men der findes også en ekstra lang version, som er praktisk, hvis man skal have alle sæderne installeret og derudover vil have et lille flyttelæs bagi.

En del af dem, der køber en bil ud fra plads og nyttelast, vil nok alligevel blive skuffet over, at EQV hverken kan tage taglast eller trailer. Man er bundet til dens indre mål.

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Lyd & Bilde (@lydogbilde)

Hvem er den til?

En bil som EQV er til dem, for hvem en SUV er for lille. Hvor selv Tesla Model X kommer til kort, fordi man har brug for lige god plads til alle syv – eller otte – i bilen. Plus bagage.

Dem, der bør skrive EQV på listen, er dem, der ønsker flere sæder og mere nyttelast end i den kommende Volkswagen ID.Buzz (fem sæder og 509 kg), og som ikke kan eller vil vente på en længere udgave af Buzz. Og selvfølgelig er villige til at betale det ekstra, en Mercedes koster, og kan leve med den lidt kortere rækkevidde.

Hvis man derimod ikke har brug for helt så meget plads, kan en Mercedes EQB 350 måske friste?

Mercedes EQV opposing seats
Bagsæderne kan vendes mod hinanden. (Foto: Mercedes-Benz)

Fokus på komfort

Med EQV har Mercedes tænkt på mere end bare at klemme så mange mennesker som muligt ind. Her har man forsøgt at lave en bil, hvor komfortniveauet så vidt muligt er på niveau med en god personbil og med kun lidt støj fra hjul og udefra.

Sæder kan tages ud eller endda vendes, så de to bagsæderækker vender mod hinanden. Gerne med et bord i midten. Men vær opmærksom på, at sæderne er tunge, så sørg for ekstra hjælp, hvis du skal flytte på dem.

Under turen kan man hygge sig med lyd fra et Burmester surround-anlæg, og det hele styres via MBUX infotainment-systemet. Enten direkte på den 10,25 tommer store touch-skærm eller via touch-feltet nedenunder.

Mercedes Benz EQV 300 Android Auto
MBUX-systemet har både Android Auto og CarPlay, men kun med kabel. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Ældre MBUX-system

Nu skal det siges, at EQV har fået en ældre og mere simpel variant af MBUX-systemet end sine elektriske småsøskende, da systemet er hentet direkte fra V-Klasse. Det betyder bl.a., at stemmestyringen ikke forstår de nordiske sprog og er ret ubrugelig, hvad angår at forstå f.eks. danske adresser.

Hvis man vil navigere med kort fra CarPlay eller Android Auto, kan mobilen tilsluttes med USB-kabel. Trådløs tilslutning går ikke. Men man kan selvfølgelig streame musik via Bluetooth.

Bilen har ikke noget head-up display, og MBUX-systemet er ikke mere avanceret end et standard infotainment-system. De fleste funktioner har knapper på panelet.

Mercedes Benz EQV 300 trunk 1
Med alle sæder installeret er der stadig god plads til bagage, men man skal ikke gå amok i IKEA … (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Kun grundlæggende kørselsassistance

Testbilen har kørselsassistance i form af adaptiv fartpilot, og rattet vibrerer, når man rammer en vejstribe. Men bilen kan ikke nogen aktiv vejbaneassistent, der hjælper dig med at holde bilen midt i vejbanen.

Der er bakkamera og 360 graders parkeringssensorer, som gør, at man har et godt overblik ved vending og ved trange parkeringspladser. Jeg ville dog gerne have et rigtigt 360 graders kamera til sådan en stor bil. Alt i alt får jeg indtrykket af en lidt forældet kabine, ikke meget mere moderne end min gamle Nissan Leaf fra 2013 …

Der er med andre ord ikke så meget ved bilen, der føles rigtig moderne – et indtryk, der forstærkes af, at bilen startes med en nøgle, der fysisk skal stikkes i et hul og drejes.

Mercedes Benz EQV 300 rear
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

EQV 300 = komfortabel MPV

Hvad bilen mangler af moderne følelse, vinder den ind igen på køreegenskaber. For selv om man selvfølgelig aldrig bliver narret til at tro, at der er tale om en minibil, så er den overraskende adræt med en spurt fra 0 til 100 km/t på ca. ti sekunder. Det er slet ikke dårligt for så stor og tung en bil. Den ligger også godt på vejen; der er ikke noget, der skramler, og kabinen virker godt dæmpet af en stor MPV at være.

Man kan selvfølgelig høre mere vindstøj end i mere aerodynamiske personbiler, og EQV er heller ikke fri for hjulstøj, når man kommer op i fart. Men den er meget mere støjsvag, end jeg på forhånd havde frygtet, især ved hastigheder under 80 km/t. På motorvejen hører man den, men det er langtfra generende.

Jeg har både kørt bilen tom og med hele familien på fire, og desuden har jeg brugt den som person- og udstyrstransport til en koncert (Gråbein synger i det norske Rammstein-kopiband Rammsund, o.a.). Så måtte de bagerste tre sæder tages ud for at gøre plads til trommesæt, diverse elguitarer og elbasser plus forstærkere. Hele bandets backline kunne være bagi – ud over fire voksne mænd, som alle sad behageligt!

Mercedes EQV Burmester GN 1
16 Burmester-højttalere er monteret rundt omkring i kabinen. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Lyden af Burmester-anlægget

Mercedes EQV fås med standardlydanlæg, eller man kan opgradere til et Burmester-anlæg for ca. 16.000 kroner ekstra. Så får man 16 højttalerenheder, inklusive en centerhøjttaler og en subwoofer gemt under førersædet.

Jeg har ikke hørt standardanlægget, men lydoplevelsen fra Burmester-anlægget er i hvert fald god.

Anlægget spiller højt og klart, og med lidt indstilling af tonekontrollerne (som desværre kun er en trebånds equalizer) får man også ret godt gang i bassen. Selv om jeg må indrømme, at jeg ikke var helt sikker på, om der faktisk var en separat subwoofer i anlægget; det måtte jeg tjekke efter senere. Den kunne med andre ord godt have gjort mere væsen af sig.

Læs også Mercedes Geländewagen med Burmester Surround 2021-modellen af Mercedes G-Klasse byder på en unik køreoplevelse og kan også specificeres med et gedigent surround-anlæg fra Burmester. Meget federe bliver det ikke!

Når det er sagt, så lyder akustiske instrumenter fint og klart, og der er også smæld nok i rytmerne på popmusik. Med andre ord et godt anlæg, der kan underholde dig, når du ligger og hygger dig på landevejen. Men det er ikke helt på højde med de fine Burmester-anlæg, vi kender fra EQS og EQC.

Det kan godt være, at det har mere at gøre med den store kabine i EQV end med selve anlægget. Jeg synes dog, det fungerer fint, og jeg fik den bedste oplevelse med Surround-lydprofilen. Større og mere omringende lyd end med Pure-profilen.

Mercedes Benz EQV 300 Burmester screen
Burmester-anlægget lyder som regel bedst i Surround-indstillingen. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Bagagerum

EQV 300 har godt 1.000 liters bagagerum bag den bagerste sæderække. Det må være målt fra gulv til loft, og man skal stable meget effektivt i højden for at nå op på det.

En almindelig familie vil ikke have svært ved at få plads til alt, hvad de skal have med på langtur, men man skal nok ikke bruge den som flyttebil uden at tage bagsæderne ud. Hvilket man som sagt bør få hjælp til. Det er ikke svært, bare vip et par håndtag op, skub sæderyggen frem og vip så hele sædet fremad.

Men for hulen, hvor de sæder vejer! Ét sæde går fint for en voksen mand, men to af dem hænger sammen – og så bliver det straks værre.

Mercedes Benz EQV 300 fully loaded Mercedes Benz EQV 300 empty cargo
<
>
Hvis man tager de bagerste sæder ud, har man plads til et ordentligt læs. (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Rækkevidde

Bilen er opgivet til en moderat rækkevidde på 345 km, selv om hele 90 kWh fra batteriet udnyttes. Høj vægt og meget luftmodstand gør nemlig, at forbruget i praksis ligger omkring 30 kW pr. 100 km på længere ture. Altså nærmere 300 end 345 km total rækkevidde.

Det var endda efter en uges test om sommeren; om vinteren må man regne med, at der bliver skåret yderligere nogle kilometer af. Og på kortere ture til supermarkedet var vi oppe på 60 kW forbrug!

Lade-effekten er opgivet til 110 kW. Mange vil sige, at det er lidt, og det er da heller ikke specielt meget. Men jeg blev positivt overrasket over, hvor meget jeg kunne lade batteriet op, før effekten begyndte at falde til under 100 kW.

Det tog 25 minutter at lade batteriet op fra ca. 30 til 80 procent. Så kunne vi køre omkring 180 km med bilen fuldt udstyret, før den var nede på 6 procent, og vi fandt det nødvendigt at lade igen.

Mercedes Benz EQV 300 right side HDR
(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Konklusion: Den perfekte familiebil?

EQV er en ombygget V-Klasse, som igen er baseret på varevognen Vito. Alligevel har den meget bedre kørekomfort end en varevogn! Denne MPV er velegnet til storfamilier, som har brug for en stor bil, når de skal i sommerhus eller på bilferie. Man har også alverdens plads, hvis man tager bagsæderne ud, hvis man f.eks. skal bruge den til at flytte.

Komforten er god, kabinen er godt dæmpet, og bilen er overraskende livlig. Strømforbruget er noget højt, og rækkevidden begrænset trods det store batteri. Og hurtigopladning er begrænset til 110 kW.

Burmester-anlægget lyder godt, men ikke overvældende, og alt i alt kunne vi godt tænke os et mere moderne udtryk i kabinen. Trådløs tilslutning af Android Auto og CarPlay ville være en god start.

Flere familiebiler:

NIO ES8

En moppedreng af en familiebil

Den store kinesiske NIO ES8 er i den grad en familiebil, den giver masser af premium-følelse, og batteriløsningen er genial. Men er det nok?

Masser af plads, gedigen premium-følelse og gode vinteregenskaber. Livlige køreegenskaber. Udmærket stemmestyring, god lyd i anlægget, okay infotainment-system og skærm. Genial batteriløsning!
Højt forbrug, begrænset hurtigopladning og langsom hjemmeopladning. Infotainment-systemet kunne have været mere intuitivt.

Tesla Model Y Performance

Raketfart for hele familien

Når man har brug for plads til hele familien, men gerne vil have noget, der virkelig kan rykke, er Model Y Performance noget af det bedste, man kan få.

Farer af sted som en raket! Meget sportslige køreegenskaber. Rigtig godt og kraftigt anlæg. Hurtig opladning og lang rækkevidde. Endelig kan den tage tung nyttelast!
Hattehylden kan gå løs, når man accelererer. Ikke alle vil elske den stive opsætning.

Hyundai Ioniq 5

Unik familiebil overrasker stort

Ioniq 5 er en bil, mange har ventet på. Og den skuffer ikke.

Mange smarte løsninger, god plads, sjov at køre! Frækt og anderledes design. God lyd fra Bose-anlægget.
Vi savner punch i lydanlægget, og de digitale kørselsassistenter fungerer ikke altid.

Skoda Enyaq iV 80

Luksus til folket

Det er første gang, jeg har oplevet, at folk vender sig om efter en Skoda. Enyaq iV er fantastisk veludført.

Fantastisk meget bil for pengene! Strålende køreegenskaber, meget moderne udstyr og god lyd.
Skiltegenkendelsen er ikke helt god nok endnu, og stemmestyringen har også forbedringspotentiale. Vi vil have endnu bedre lyd!
forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv en kommentar

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.
Teslas vildbasser kan endelig bestilles De heldigste får deres Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nytår.
Derfor købte jeg Tesla Tesla er ikke nødvendigvis den bedste bil. Men det er den, der opfylder mit behov.
Se de sidste billeder - og video - af Rolls-Royce Spectre Den første elektriske Rolls kommer i 2023. Kørekomforten skal minde om et flyvende tæppe!
Tjek Fords automatiske "laderobot" Ford tester en ny type automatisk ladestation, hvor du selv slipper for at fumle med ladekablet.
Første smugkik på ny konceptbil fra Mini Konceptbilen Mini Concept Aceman skal give et førstehåndsindtryk af fremtidens designsprog hos Mini.
Porsche Taycan får længere rækkevidde Øger rækkevidden efter service.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend