TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Candela C-8 går elektrisk

Candelas hydrofoilbåd klarer 50 sømil med Polestar-batterier.

Af / 24/08/2022 - 13:54
Candela C-8 går elektrisk

Selvfølgelig skal også fritidsbåde være elektriske. Vanvittige brændstofpriser er uden tvivl med til at fremskynde elektrificeringen af både – og ikke bare færger og passagertransport, men også små både som denne. Svenske Candela lancerede sin første elektriske båd i 2019, og nu skal Polestar levere batteri- og ladesystemer til Candelas elektriske hydrofoilbåde.

Både af denne type bruger hydrofoiler monteret under skroget, som løfter båden op i fart, og reducerer støj og ikke mindst energiforbruget – hele 80 procent – sammenlignet med normale både.

657353 20220823 Polestar to supply batteries to electric hydrofoil boat company Candela
Candela C-8

Gustav Hasselskog, der startede Candela i 2014 og er administrerende direktør, siger, at Polestar er en drømmepartner for dem.

“Mens elektrificeringen af ​​biler er nået langt de seneste år, halter marinesektoren bagefter. Kombinationen af ​​vores effektive hydrofoilteknologi med Polestars højkapacitetsbatterier betyder, at vi sammen kan sætte fart på indfasningen af ​​elektriske både på massemarkedet.”

657299 20220823 Polestar 2 battery pack
Polestar 2 batteripakke

Med Polestars batteripakke skulle en Candela C-8 kunne klare hele 50 sømil (93 km) med en hastighed på 22 knob (40 km/t). Candela udtaler desuden, at dens Candela C-POD, en elektrisk pod-motor, er helt op til 400 procent mere effektiv end andre bådmotorer.

Annonce

Polestars batteripakke vil også være at finde i en taxabådsversion af C-8 ved navn Voyager, samt i den elektriske færge P-12, som bliver selskabets første kommercielle fartøjer med elektrisk hydrofoilteknologi.

657352 20220823 Polestar to supply batteries to electric hydrofoil boat company Candela
Polestar vil levere batterier til Candela, som producerer el-hydrofoilbåde.
(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

BYD øger sin batterigaranti betydeligt

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz

Honda lancerer elektrisk motorcykel i Europa

Elektrisk mikrobil fra Renault

Google-navigation får live-kamera