TESTS Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

BlueCruise i Danmark: Nu kan du slippe rattet på motorvejen

Bilister med Ford Mustang Mach-E kan nu slippe rattet på en række motorveje i hele Skandinavien og sydover i Europa. Norge er netop som det sidste skandinaviske land kommet med på vognen.

BlueCruise i Danmark: Nu kan du slippe rattet på motorvejen

Som rosinen i den skandinaviske pølseende har vejmyndighederne i Norge nu godkendt, at Fords BlueCruise må have ‘Håndfri kørsel’ på niveau 2, og dermed gælder det nu for hele Skandinavien. Dog gælder det kun den elektriske Mustang Mach-E fra 03/11/2022 eller nyere. Det betyder, at det nu er en mulighed at slippe rattet på udvalgte motorvejsstrækninger – kendt som Blue Zones.

BlueCruise er blandt de første systemer af sin art, der er godkendt i Skandinavien. Teknologien er allerede tilgængelig i 16 europæiske lande, herunder Danmark, Norge og Sverige.

Ford BlueCruise Hands-Free Driving Technology Approved for Custo
Håndfri kørsel, niveau 2. (Foto: Ford)

Fra Oslo til Barcelona

Med den norske godkendelse kan Mustang Mach-E-kørere, der abonnerer på BlueCruise bruge teknologien på 92 procent af den 26 timer lange køretur mellem Oslo og Barcelona.

Læs også Nyhed: Ford får grønt lys til selvkørende biler i Europa Ford tager et stort skridt ind i fremtiden med sin selvkørende BlueCruise-teknologi, som nu har fået grønt lys - også i Danmark.

Styrer, accelererer og bremser selv

Når BlueCruise er aktiveret på godkendte strækninger, overtager systemet kontrollen med styring, acceleration, bremsning og placering i vognbanen. Samtidig opretholder det en sikker afstand til bilen foran. BlueCruise overvåger vejafmærkninger, hastighedsskilte og trafiksituationen omkring bilen – fra motorvejsfart ned til stillestående bilkøer.

Føreren skal dog stadig holde øjnene på vejen hele tiden. Dette sikres af et infrarødt kamera placeret på ratstammen, som kontrollerer førerens øjenbevægelser og hovedets position. Selv når man bærer solbriller. Når man forlader en Blue Zone, får man en besked om at lægge hænderne tilbage på rattet.

Annonce
2025 Mustang Mach E 3
Mustang Mach-E fra 2024 og nyere kan nyde godt af håndfri kørsel, niveau 2, med BlueCruise. (Foto: Ford)

Ansvaret ligger hos føreren

BlueCruise er et niveau 2 førerassistancesystem. Det betyder, at føreren stadig har det fulde ansvar og til enhver tid aktivt skal følge med i trafiksituationen. Systemet er et hjælpemiddel, ikke en erstatning for en opmærksom fører.

Lidt over en million biler på verdensplan er udstyret med BlueCruise, og førerne har tilbagelagt mere end 888 millioner kilometer med teknologien.

Læs også TEST: Ford Mustang Mach-E GT At køre en Mustang Mach-E GT er som at være helten i en actionfilm. Eller sidde på orkesterplads i operaen.

Skandinavisk gennembrud

Norge er det sidste land i Skandinavien, der har godkendt BlueCruise. Systemet blev tidligere godkendt i både Sverige og Danmark som en del af en større europæisk udrulning, der dækker mere end 133.000 kilometer motorvej.

For skandinaviske bilister betyder dette, at de kan køre uden hænder på rattet på tværs af landegrænserne – hvad enten det er fra København til Stockholm, Oslo til København via Göteborg eller sydpå mod kontinentet. BlueCruise fungerer på store dele af E4 i Sverige, E45 i Danmark og E6 i Norge samt på motorveje videre sydover gennem Europa.

Ford BlueCruise Hands-Free Driving Technology Approved for Custo
(Foto: Ford)

Aktivering og pris

Ejere af Mustang Mach-E-modeller fra modelår 22 og nyere vil snart kunne aktivere BlueCruise via Ford-app’en under Ford Konto. Kunderne får en 90-dages gratis prøveperiode. Efter prøveperioden kan man aktivere et løbende månedligt eller årligt abonnement. Prisen pr. måned er 190 kroner, mens det årlige abonnement koster 2.100 kroner. Det er ikke helt gratis, når man tager funktionens begrænsninger i betragtning.

Ford Motor i Skandinavien arbejder løbende på at udvide godkendelsen til at gælde alle Mustang Mach-E-modeller, som har hardware forberedt til BlueCruise.

Systemet vil også efterhånden blive tilgængeligt på den nye Explorer og den kommende Capri. Vi ved endnu ikke noget om Lightning F-150, men da den amerikanske version har BlueCruise, kan man forestille sig, at det burde være teknisk muligt.

Læs mere her: ford.dk

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ny elbil fra Kia til under 200.000 kroner

Billigste Tesla nogensinde

BYD øger sin batterigaranti betydeligt

Denne her rækker langt

Google opgraderer Android Auto med Gemini

Den elektriske Porsche Cayenne har 1.156 hk

Over 3.500 nye lynladere på vej

Porsche dropper ladekablet

Tesla arbejder på CarPlay

Ford får grønt lys for selvkørsel i Danmark

Kia udfordrer VW ID.Buzz

Honda lancerer elektrisk motorcykel i Europa