Billigere batterier giver billigere elbiler

I 2012 troede man, at batteripriserne ville falde med 60 procent frem til år 2020. Facit er endnu lavere – og priserne falder stadig.
forfatter

Batterier bliver stadig billigere. Prisen på en gennemsnitlig batteripakke til en elbil var i 2012 ca. 500-600 dollars pr. kilowatt-time. Det betyder, at en 24 kWh batteripakke i en Nissan Leaf for producenten ville koste omkring 12.000-14.400 dollars at sætte i. En ikke ubetydelig del af prisen på hele bilen. Ikke underligt, at de typiske elbiler var temmelig triste før i tiden! Ind fra sidelinjen kom Tesla og ændrede spillets regler. Men batterierne var stadig dyre.

En rapport fra McKinsey Global Institute fra 2012 anslog, at priserne frem til år 2020 ville falde til 200 dollars pr. kWh, altså godt en halvering. I 2025 ville vi se priser på 160 dollars. Og da batteripakken er en stor del af omkostningerne på elbiler, ville det betyde, at elbiler ville være mere konkurrencedygtige i forhold til deres fossile konkurrenter.

Læs også
Batterirevolutionen er her Vi står på tærsklen til en batterirevolution. De første nye batterier kommer måske allerede i år.

Facit er endnu rarere. Gennemsnitspriserne for bilbatterier er nemlig faldet til 137 dollars pr. kWh! Det betyder, at vi allerede har passeret det punkt, hvor McKinsey-rapporten troede, vi ville være i 2025. Prognoserne indikerer nu, at vi vil nå ned på 101 dollar inden 2023.

Noget af prisfaldet skyldes, at råvarerne er blevet billigere, men det er naturligt at tro, at bedre produktionsteknologi står for meget af det. Desuden er batteripakkerne blevet større, og en batteripakke på 100 kWh har lavere omkostninger pr. kilowatt-time end en batteripakke på 40 kWh. Det trækker gennemsnittet ned.

I 2012 skulle batteriet på Nissan Leaf bære en uforholdsmæssigt stor andel af produktionsomkostningerne. (Foto: Nissan)

Billigere elbiler

I Norge er elbiler allerede billigere end deres fossile fætre på grund af subsidier. Det er ikke tilfældet i andre lande, hvor batterier og fossile brændstoffer er politisk ligestillede. Men vi ser helt klart et trendskifte i retning af, at priserne også begynder at jævne sig ud dér.

Produktionsomkostningerne for elbiler vil ikke være helt ligestillet med fossile biler, selv når batterierne koster 100 dollars pr. kWh. Men det skyldes, at der på verdensplan produceres mange flere fossile biler. Hver elbil skal bære en større andel af udviklingsomkostningerne end en tilsvarende bil, der kører på benzin eller diesel. For selve konstruktionen er langt mere simpel på en elektrisk motor end en forbrændingsmotor.

Elbilbatterier bliver stadig billigere i produktion, hvilket baner vejen for folkelige, men gode biler som f.eks. Skoda Enyaq. (Foto: Skoda)

Vil tangere i 2024

Man mener nu, at vi skal vente til 2024, før elbiler tangerer tilsvarende fossile biler, når det gælder produktionsomkostninger. Og når vi ser, at batteripakkerne får stadig større kapacitet, vil rækkeviddeangst være en saga blot inden da. Det er det allerede begyndt at blive.

Annonce

Det er med andre ord helt sikkert, at vi får billigere elbiler i fremtiden!

Kilder:

Green Car Reports

McKinsey Global Institute

Clean Technica

 

(Artikelbillede: Volkswagen)

 

Annonce

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.
Annonce
Annonce

Læs også