Anmeldelse: True Detective, 3. sæson

Stærkt comeback

Efter fejltrinet i Los Angeles er krimiserien True Detective igen tilbage på vindersporet.
Karakter
Thriller
True Detective, 3. sæson
Annonce
Annonce
forfatter

Serieskaberen og manuskriptforfatteren Nick Pizzolatto blev nærmest erklæret genial efter den imponerende og rystende gode tv-serie True Detective i 2014. Faldet fra den høje piedestal blev da også så meget desto større, da han i 2016 serverede den utilfredsstillende opfølger for os.

Cold case

Efter 2. sæson, der var ét stort rod af klicheer, stereotyper og for mange sidehistorier og bipersoner, blev der dødsens stille fra HBO om en eventuel 3. sæson med Pizzolattos krimikoncept. Men heldigvis gav de hans kreative hjerne en ny chance – og nu tager han historien tilbage til det oprindelige koncept.

Ligesom for veteranerne Woody Harrelson og Matthew McConaughey i 1. sæson er det endnu en gang en cold case, der skal ses på med friske øjne. Vi hopper ind i handlingen i 1990, hvor den erfarne kriminaldetektiv Wayne “Purple” Hayes (Mahershala Ali fra House of Cards) igen må forklare sig angående den efterforskning, han ledte i 1980, da to børn forsvandt fra en lille by i Arkansas.

Indimellem hopper vi elegant frem til 2015, hvor vi møder den pensionerede, lettere demente Hayes, som interviewes af en tv-station til en cold case-dokumentar (!) om Purcell-forsvindingerne. Tidsspringet er et greb, der fungerer overraskende godt, idet vi som seere må spørge, hvor meget vi kan stole på nutidens Hayes – som i øvrigt er imponerende godt sminket.

https://www.youtube.com/watch?v=btoZfxs0pE0&t=3s

Annonce

Sandhedssøgende

Hayes er en lettere desillusioneret Vietnamveteran, der tager dagene, som de kommer, og ikke har noget særligt liv uden for politistyrken – men han søger altid utrætteligt efter sandheden, om den så (noget uortodokst) må bankes ud af en børnemishandler. I ’Nam var han den store stifinder, der i ensom majestæt traskede rundt i ugevis i den vilde jungle og ledte efter den skjulte fjende. Dramatiske sider, som vi får indblik i i den intense fjerde episode. Nu jagter han sandheden lige så intenst.

Vietnamkrigen, det store ar på den amerikanske sjæl, løber som en rød tråd gennem 3. sæson. Størstedelen af Hayes’ kolleger, inklusive den mutte Roland West (Dorff), er krigsveteraner, og mange af de mistænkte under efterforskningen har direkte og/eller indirekte været påvirket af den meningsløse krig. Krigen hviler som en trist skygge over det lettere fallerede samfund og den fattige del af byen, hvorfra de forsvundne børn kom, med sociale problemer og ægteskaber i opløsning, og hvor læreren Becca (en fremragende Deborah Ayorinde) står som en lysende engel midt i alt det meningsløse.

Ud over Vietnamsyndrom er race et underliggende tema, hvor det er åbenlyst, at den erfarne Hayes ikke nyder samme autoritet inden for politiet – netop på grund af hans hudfarve. Aldrig påtaget og fortalt med bred pensel, men konstant en underliggende faktor.

Al denne kompleksitet i figuren får Mahershala Ali frem på den mest elegante og naturlige måde. Han har en stoisk ro over sig, spiller ikke med store fagter og gestik, men får subtilt alle nuancer i personen frem. En præstation på højde med McConaugheys i 1. sæson.

(Foto: HBO)

Syden

Efter at Pizzolatto fór vild blandt neonlysene i L.A., vender han i 3. sæson tilbage til rødderne, hans egne Sydstater. Mens størstedelen af 1. sæson foregik i det fugtige, øde rurale Louisiana, er vi nu flyttet til den mere tørre del af Sydstaterne: Arkansas.

Annonce

Endnu en gang spiller landskabet, kulturen og folkene hovedroller i hans thriller-drama. Vi er i redneck-land med en overvældende republikanskvenlig befolkning, der er skeptisk over for indblanding fra storbyen og fra føderalt niveau.

En landsdel med slående natur, som det – bogstavelig talt – er let at fare vild i, og hvor kameraerne (ved Germain McMicking) får anledning til at feje hen over de overvældende landskaber, og ensomheden tager bolig i en mand og hans sjæl.

Alting går lidt langsommere i Syden end i Nordstaterne, hvilket Pizzolatto bekræfter med sin dvælende stil, hvor han lader karaktererne og plottet vokse foran os. Det er bestemt ikke en episode af CSI Miami, vi er vidne til, med de velskrevne dialoger fra mænd med ægte ar på sjælen, der driver handlingen fremad.

3. sæson af True Detective tager ikke i lige så høj grad pusten fra os, som vi oplevede med den enestående 1. sæson, og er heller ikke lige så forfriskende original, men 3. sæson er stadig en fandens godt fortalt krimi med ægte mennesker, fremragende skuespil, intelligent dialog, fornem fotografering og klipning, og en vedvarende ubehagelig, krybende spænding. Vi belønner det store comeback med fem stjerner.

303.14 INT 1980 WEST FINGER SCHOOLS - ENGLISH CLASSROOM 301.39 INT 1980 PURCELL HOUSE 301.50pt2 INT 1980 WEST FINGERS SCHOOLS - GYMNASIUM 302.9 INT 1980 STATE POLICE HQ - INTERVIEW ROOM
<
>
(Foto: HBO)

Pizzolatto har hele tiden sagt, at han har planlagt tre sæsoner af True Detective med forskellige teams i hovedrollerne, men efter 3. sæson vil vi have mere!

Annonce

Første afsnit kan streames på HBO Nordic fra den 14. januar. (Anmeldelsen er baseret på de fem første af otte episoder).

 

Fakta
  • HBO
  • Release: 14. januar 2019
  • Instruktion: Jeremy Saulnier
  • Med: Mahershala Ali, Stephen Dorff, Carmen Ejogo, Deborah Ayorinde, Ray Fisher, Richard Meehan
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 7:20 timer
IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.