Anmeldelse: Toy Story 4

Farvel til legetøjet

24 år efter deres banebrydende debutfilm takker Toy Story-banden af med en solid, men temmelig overflødig firer.
Karakter
AnimationFamilie
Toy Story 4
Annonce
Annonce
forfatter

Det er næsten et kvart århundrede siden, Pixar fascinerede en hel verden med deres banebrydende computeranimerede magi og samtidig gav liv til simpelt legetøj. Siden da har Disney købt selskabet, de har produceret klassikere på rad og række (bl.a. Find Nemo, Ratatouille, Inderst inde og Coco) og udsender nu den fjerde film fra Toy Story-universet.

For at tage det mest åbenlyse først, så er animationen i Toy Story 4 totalt overlegen, simpelthen chokerende naturtro og detaljeret. Denne gang er det historien, det ikke sidder helt.

Den grundlæggende præmis for alle filmene har været børns forhold til deres legetøj og ikke mindst legetøjsfigurernes hengivenhed over for deres “herrer”, børnene. Med et relativt simpelt princip har skaberne givet figurerne dybde og resonans langt ud over små børns begrænsede verdensopfattelse. Vi kårede sågar Toy Story 2 til Årets Bedste Film i 1999.

Woody (Hanks) er denne gang et af Bonnies mange stykker legetøj, og det er efterhånden sjældent, han bliver taget ud af skabet. Da Bonnie falder pladask for sit nye legetøj Forky (lavet af en plasticgaffel og andet skrald), ser han det som sin livsopgave at sørge for, at Forky og Bonnie forbliver uadskillelige. Men Forky vil bare tilbage til den trygge skraldespand …

Annonce

Vores cowboy-ven og hans faste medsammensvorne Buzz Lightyear (Allen) og Bo Peep (Potts) må bringe Forky tilbage, redde dagen og til sidst også sig selv. Undervejs får vi både actionfyldte scener, skræmmende sekvenser – med herlige referencer til Ondskabens hotel – og rørende øjeblikke; det meste med en dybere mening. Men fireren byder på usædvanlig lidt nyt, og vi sidder tilbage med en følelse af, at vi har set det hele før, endda bedre udført.

Toy Story 4 er teknisk upåklageligt håndværk og en fin homage til det legetøj, der startede hele Pixar-eventyret, men vi har det fint med, at det bliver sidste kapitel i Toy Story-sagaen. Fire stjerner.

Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 12. december 2019 DK
  • Instruktion: Josh Cooley
  • Stemmer: Tom Hanks, Tim Allen, Annie Potts, Tony Hale, Madeleine McGraw, Christina Hendricks, Keanu Reeves, Joan Cusack, Bonnie Hunt
  • Genre: Familie
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:40 timer
IMDB Rating
Summary:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.