anmeldelse Tomb Raider

Skandinavisk action (næsten)

Nogle filmserier fortjener absolut ikke et reboot – Tomb Raider er dog ikke blandt dem.
Tomb Raider

Med svensk hovedrolleindehaver (Alicia Vikander) og norsk instruktør (Roar Uthaug, Bølgen) kunne man næsten kalde rebootet af Tomb Raider en skandinavisk film. Det er gået hele 17 år, siden Angelina Jolie portrætterede den barmfagre spilheltinde Lara Croft. To film fik vi med Jolie i hovedrollen, hvoraf den første var seværdig, mens den anden nok ikke burde have set dagens lys.

Med dette års version får vi en “opgraderet”, mere moderne udgave af Lara Croft. Væk er de enorme bryster, bikinien er erstattet af en tætsiddende tanktop, og Lara lever sit uafhængige, hippe liv i et af Londons mest trendy kvarterer. Hun ernærer sig som cykelbud, men hendes rige far – der døde for syv år siden – havde hemmeligheder, der nu fører hende ud på eventyr, på jagt efter en dødbringende gudinde.

Der er ikke meget originalt ved plottet i Tomb Raider, og der stjæles åbenlyst fra film som Indiana Jones (ikke mindst Krystalkraniets Kongerige) og Kong: Skull Island. Handlingen er heller ikke ligefrem uforudsigelig, og skurken er stereotypisk og endimensionel. Når det er sagt, så giver Uthaug os en række heftige og særdeles underholdende actionscener. Filmen holder et godt tempo med en flot dramaturgisk udvikling, og Vikander er strålende som den hårdtslående og hurtigt tænkende Lara Croft.

(Foto: SF)

Sigourney Weavers Ripley kan nu stedes til hvile; hun har fået en mere end værdig arvtager som ledende actionheltinde i Alicia Vikander! Desuden er Vikander langt mere troværdig end Angelina Jolie; hun fremstiller Lara både menneskeligt, sårbart og ægte – samtidig med at hun er den vildeste badass.

Det er fascinerende at se, hvilken en helstøbt og versatil skuespiller Vikander er blevet. Hun har ingen problemer med at gå ind i så forskellige genrer som action, kostumedrama (Tulipanfeber), klassisk drama (The Danish Girl, hvor hun også vandt en Oscar), science fiction (Ex Machina) og rendyrket underholdning (Spionen fra U.N.C.L.E.). Den nye Tomb Raider bærer hun nærmest alene på sin vævre skulder. Fire svage stjerner.

4K-udgivelsen byder på fremragende billedkvalitet med glimrende skarphed og sortniveau, og detaljeniveauet er uhyggelig godt! Lydsporet (Dolby Atmos) står ikke tilbage for billedkvaliteten med et heftigt surround-miks, fuldt tryk i bassen og et fortræffeligt dialogspor. Lidt skuffende giver bonusmaterialet os kun fire korte, overfladiske features.

<
>
(Foto: SF)

Fuld adgang til Lyd & Billede for 39 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 3 uger.

4K UHD Blu-ray Release: 2. august 2018 Instruktion: Roar Uthaug Med: Alicia Vikander, Dominic West, Walton Goggins, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas, Derek Jacobi, Hannah John-Kamen Genre: Action Land: USA År: 2018 Tid: 1:58 timer