Anmeldelse Thor: Ragnarok

Sarkastiske superhelte

Ironi og sarkasme går som en rød tråd gennem vores tredje møde med tordenguden – og det virker.
Thor: Ragnarok

I Marvels mangefacetterede superhelteunivers er det faktisk en af “vores egne”, der er blevet en af de mest populære helte. Den nordiske gud Thor har i Chris Hemsworths skikkelse taget publikum med storm. En kombination af drenget charme, fandenivoldsk attitude, smarte replikker, gudekrop (!) og solidt skuespil har været en vinderopskrift for Marvel.

I den tredje film med Thor i hovedrollen er det en god, gammeldags familiefejde, det handler om. Forholdet mellem den godmodige Thor og hans mildt sagt intrigante bror, Loke (Hiddleston), har været problematisk fra barnsben af. På sit dødsleje – i Norge! – forsøger deres far, Odin (Hopkins), at forene de to brødre. En forbrødring bliver hurtigt højaktuel, da deres über-onde søster, Hela (Blanchett), kommer ind på scenen og truer med Ragnarok (Asgårds undergang).

Fra første scene er der lagt en legesyg, humoristisk og meget selvironisk tone – akkompagneret af farvestrålende set designs. En stil, der bliver kørt helt ud, da vores helte ender på den absurde affaldsplanet Sakaar, der regeres af den excentriske Grand Master (Jeff Goldblum i en glansrolle). Ingen tvivl om, at manuskriptforfatterne har ladet sig inspirere af den herlige humor i Guardians of the Galaxy.

(Foto: Walt Disney)

Thor: Ragnarok byder på masser af forløsende humor, idet filmen hovedsagelig forsøger at gøre nar af sig selv og sin egen ofte pompøse genre. Når det er sagt, så er der stadig mange elementer af “klassisk” superhelt film til stede – på godt og ondt. Der er stadig for mange for lange mega-slagsmål, hvor den ene uovervindelige forsøger at slå den anden uovervindelige ihjel. Personerne er stadig overfladiske stereotyper, plottet er en tynd kop te, og filmen kunne med fordel være klippet en halv time kortere. En sjov, men lidt anstrengende tredjefilm om helten fra Asgård sikrer fire stjerner.

Superb billedkvalitet på denne Blu-ray-udgivelse, hvor alle de outrerede farver kommer til deres fulde ret. Lydsporet (DTS-MA 7.1) er komplekst og detaljeret, og leverer varen på de fleste områder. Vi savner dog ordentlig tryk på dybbassen i de heftigste actionscener. Bonusmaterialet byder bl.a. på kommentarspor, udeladte scener, bloopers og fem korte features.

<
>
(Foto: Walt Disney)