anmeldelse: The Wolf of Wall Street

Hedonisme på højtryk

Mesterinstruktøren Martin Scorsese viser sig fra sin bedste side med denne fortolkning af storsvindleren Jordan Belforts erindringer om hans udsvævende liv i 90’erne med en overflod af damer, dope og dollars. Resultatet er en indimellem lidt lang, men også underholdende, fascinerende og imponerende film.

Publiceret 27/06/2014 - 16:52
The Wolf of Wall Street

The Wolf of Wall Street skildrer den legendariske finansakrobat og storsvindler Jordan Belforts (DiCaprio) liv, hans storhed og fald. I løbet af nogle få år i 90’erne lykkedes det Belfort at snyde sig til milliardbeløb fra forskellige investorer via et salgshus i New York. Med hjælp fra bl.a. Donnie Azoff (Hill) – og drevet af en grotesk grådighed og et ditto vinderinstinkt – opbyggede han sin ulovlige gesjæft gennem børsmæglerfirmaet Stratton Oakmont.

Samtidig levede han et ekstremt liv med sex, stoffer og et generelt storforbrug, som verden sjældent har set magen til. Belforts hasarderede tilgang til livet endte med, at han blev arresteret og fik en straf på fire års fængsel. Han afsonede to af dem.

Det er femte gang, Martin Scorsese og Leonardo DiCaprio arbejder sammen (efter Gangs of New York, The Aviator, The Departed og Shutter Island), og resultatet er også denne gang meget frugtbart. DiCaprio folder sig ud i fuldt flor under Scorseses instruktion og viser, hvilken bundsolid skuespiller han er. Han får også brugt hele sit repertoire i fortolkningen af rollen, siden Belfort næsten konstant er højt oppe eller langt nede på forskellige slags narkotika. En stor præstation af “Leo”, der endnu en gang blev belønnet med en Oscar-nominering for bedste mandlige hovedrolle.

Og The Wolf of Wall Street er fuld af store skuespillerpræstationer. Jonah Hill er strålende og blev nomineret til en Oscar for bedste mandlige birolle, ligesom både Margot Robbie og Matthew McConaughey imponerer.

Scorsese er tilbage med noget af det, han gør allerbedst – miljøskildringer og tidskolorit. Få mestrer beskrivelse af kriminelle, hierarkiske og mandsdominerede grupper som han, og allerhelst på hans hjemmebane – New York. Det er imponerende, som han formår at genskabe det orgastiske ekko fra yuppie-tidens kølvand med knivskarpe detaljer og kloge observationer, og fødderne solidt placeret i perioden.

Filmen oser af fortælleglæde, og Scorsese formelig vælter sig i den vilde histories ekstremer. Nogle scener er simpelthen ufattelig sjove, og det Oscar-nominerede manuskript af Terence Winter (The Sopranos, Boardwalk Empire) bærer ikke just præg af kreativ tørke. Når det er sagt, så har Belforts biografi selvfølgelig været en stor kilde til inspiration.

Med en så eksessiv filmfortælling, der indeholder så meget information, er der ingen tvivl om, at filmens længde kunne have været reduceret en del. Tre timer går relativt hurtigt med så meget underholdning, men det bliver lige lovlig voldsomt og til tider langstrakt med al den genskabte galskab. Under alle omstændigheder er det en fantastisk produktion af en utroligt fascinerende historie, der aldrig moraliserer, men blot observerer den lidet flatterende og chokerende livsstil på imponerende vis. Fem stjerner.

The Wolf of Wall Street er så god en film, at den afgjort hører hjemme i filmsamlingen. Udgivelsen på Blu-ray er formidabel på den tekniske front med et vidunderligt billede, der kun er millimeter fra topkarakter. Det stærke og dynamiske lydspor (dts-MA 5.1) er endnu mere beundringsværdigt og belønnes med seks stjerner! Til gengæld er ekstramaterialet skuffende: Kun én bag-om-filmen på 17 minutter. Med en så omfattende produktion havde det været på sin plads med mere baggrundsmateriale. Men et køb anbefales afgjort.

The Wolf of Wall Street

• Release: 4. juni 2014
  • Instruktør: Martin Scorsese