Anmeldelse: The Witcher, 1. sæson

Netflix finder ikke fantasy-form(l)en

Lidt over en måned efter sin release er The Witcher blevet en af Netflix’ største succeser – vi forstår ærlig talt ikke hvorfor.
Karakter
Fantasy
The Witcher, 1. sæson
Annonce
Annonce
forfatter

Man kan komme langt med nøgne bryster, men alene kan de desværre ikke redde en TV-serie.

Polsk fantasy

Netflix’ nye store satsning er baseret på bøgerne (som derefter blev transformeret til en dundrende spilsucces) af den polske forfatter Andrzej Sapkowski.

Kort sagt følger vi mutanten Geralt af Rivia (Cavill) i hans job som dusørjæger og lejemorder, en såkaldt “witcher”. Hans speciale er spektakulære henrettelser af alle mulige og umulige monstre; en færdighed, der er rigelig brug for i seriens mørke middelalderverden.

(Foto: Netflix)

Som en anden Lucky Luke går hovedpersonen rundt og småpludrer med sin hest, der er hans eneste ven. Han er muskuløs, mut og humørforladt, grynter enstavelsesord med sin overdrevne basstemme og er i bund og grund sur på alt og alle. Følelser og meningers mod er ikke noget for ham, men undervejs konfronteres han med en række moralske valg om, hvem han skal beskytte eller dræbe.

Med sig på den ensomme landevej får han den enerverende jubeloptimist af en skjald Jaskier (Batey). I begyndelsen bare et irritationsmoment for vores gryntende helt, men lidt efter lidt ser vi tegn på en gryende bromance.

Annonce

Direkte til sagen

Hvor skaberne af en anden fantasy-serie, den ikke helt ukendte Game of Thrones, besluttede at nedtone fantasy-elementerne fra bøgerne (A Song of Ice and Fire) kraftigt, har The Witcher bestemt sig for at gå all-in – hvilket nok vil appellere til fantasy-fantaster, men måske også fremmedgøre flertallet af seere.

Når det er sagt, så er det ikke en overdosis af troldmænd, hekse, magi, elvere, gigantiske edderkopper og pindsvinelignende riddere, der er seriens problem; det kan i sig selv være ganske underholdende. Nej, The Witchers problem er opbygningen, tempoet og dramaturgien i historien og episoderne – og en katastrofalt elendig Henry Cavill.

Vi kan ikke forestille os en skuespiller med mindre charme og tilstedeværelse, end Cavill udviser her. En død sten ville engagere os mere end hans fuldstændig monotone ansigt og patetiske grynten. Det lykkedes ham at forvandle Superman til en posterboy-agtig voksdukke; nu gør han Geralt af Rivia til en ren parodi. Men han kan da svinge et sværd, det må vi lade ham.

(Foto: Netflix)

Hvor Game of Thrones brugte flere episoder på at bygge en karakter op, gør The Witcher det stik modsatte. Hvis man ikke har forudgående kendskab til historien og personerne, så gælder det om at følge godt med, for her går man direkte til sagen.

Annonce

Historien er usammenhængende, og dramaturgien haltende, og hovedpersonernes udvikling springes der elegant hen over. De første tre episoder kan bedst beskrives som sammenhængende kaos, hvor vi kastes ind i først én historie, så en ny historie med nye karakterer.

Vi introduceres bl.a. hurtigt for troldmanden Stregobor (danske Lars Mikkelsen) i en scene, der ser ud, som om den er taget direkte fra optagelsesprøven til filmstudiet, hvor han kommer med lidt pseudofilosofi om livet og fortæller, hvorfor Geralt er nødt til at dræbe Renfri. Begge to karakterer, der er fuldstændig spildt.

(Foto: Netflix)

Tre plotlinjer

Ud over hovedpersonen, The Witcher, følger vi prinsesse Ciri (Allan), der er på flugt, efter at hæren fra naboriget har slagtet hendes by, inklusive den øvrige kongefamilie. Vi får at vide, at Geralt har en forhistorie og en tilknytning til Ciri, der nu gemmer sig ude i skoven blandt de vilde.

En anden, væsentlig mere fascinerende karakter er svinebondedatteren Yennefer af Vengerberg. Yennefer kommer fra en noget ublid barndom, idet hun oplevede at blive solgt til en troldkvinde (for mindre, end en gris koster), fordi faren ikke kunne tåle synet af hendes pukkelryg. Hun går fra vanskabt bondepige over hekseskole til indpas på slottet for derefter at have væsentlig større ambitioner som en mægtig troldkvinde.

Yennefer – glimrende portrætteret af karakterskuespilleren Anya Chalotra (Wanderlust) – er afgjort den karakter, der har den mest spændende og interessante udvikling gennem serien. Hun er kompleks og uforudsigelig, og hendes rejse, både fysisk og ikke mindst mentalt, er milevidt fra Geralts flade karakter.

Annonce
The Witcher, sesong 1_5 WW_106_01.04.2019_284.NEF WW_101_22.05.2019_239.ARW WW_101_29.11.2018_144.NEF WW_106_14.03.2019_405.NEF WW_104_25.01.2019_39.NEF WW_103.11.02.2019_114.NEF WW_101_09.03.2019_28.NEF WW_101.03.12.2018_181.NEF WW_101_29.11.2018_258.NEF WitcherS1 WW_108_10.05.2019_447.ARW WW_108_10.05.2019_213.ARW WW_108_11.03.2019_231.NEF WW_108_10.05.2019_71.ARW WW_106_18.03.2019_546.NEF WW_106_13.03.2019_175.NEF WW_105_20.02.2019_68.NEF WW_102_27.11.2018_61.NEF WW_101_21.11.2018_538.NEF WW_101_03.11.2018_174.NEF WW_105_20.02.2019_53.NEF WW_103_25.01.2019_320.NEF WW_102_02.11.2018_162.NEF WitcherS1
<
>
(Foto: Netflix)

Glimt af storhed

1. sæson begynder trægt, ja faktisk ret kedeligt, idet der ikke sker meget rent handlingsmæssigt bortset fra nogle blodige monsterkampe og masser af spildte indvolde. Serien træder simpelthen vande. Men i fjerde og femte episode viser The Witcher spirende antydninger af, hvad serien kunne blive til.

Vi får et glimt af løssluppen metahumor mellem Jaskier og Geralt, plottet strammes, og ikke mindst Yennefer og hendes voldsomme ambitioner får en stadig mere fremtrædende plads. Pludselig vågner vi op fra mobilskærmen og gider engagere os i Geralts (eller snarere Yennefers) liv og levned.

The Witcher vil nok falde i rimelig god jord hos hardcore fans af bogserien og spillene (og dem er der mange af!), men nogen ny serie for de brede masser a la Game of Thrones er den helt sikkert ikke. Når det er sagt, så har den dog potentiale til at løfte sig markant i forhold til den rodede 1. sæson. Tre stjerner. (Anmeldelsen er baseret på de første fem ud af otte episoder).

Hele 1. sæson kan streames på Netflix nu.

Annonce
Fakta
  • Netflix
  • Release: 20. december 2019
  • Instruktion: Alik Sakharov m.fl.
  • Med: Henry Cavill, Anya Chalotra, Freya Allan, Joey Batey, Adam Levy, Lars Mikkelsen, Jodhi May, Mimi Ndiweni, Eamon Farren
  • Genre: Fantasy
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Tid: 8:20 timer
IMDB Rating
The Witcher  | TV Series (2019– ) 1h | Action, Adventure, Drama | TV Series (2019– ) Summary: Geralt of Rivia, a solitary monster hunter, struggles to find his place in a world where people often prove more wicked than beasts.
Countries: USA, PolandLanguages: English

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.