: The Twilight Saga – Breaking Dawn Part 2

Fem år og fem film har det taget at filmatisere det ekstremt populære kultfænomen The Twilight Saga skrevet af Stephenie Meyer. Det her er anden del af filmatiseringen af Breaking Dawn, hvor hovedpersonen Bella endelig er blevet vampyr.

Fantasy
The Twilight Saga – Breaking Dawn Part 2

The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2 blev optaget parallelt med første del, som kom i 2011, og ligger direkte i forlængelse af den, så historien reelt strækker sig over ca. fire timer i alt. Filmen begynder, hvor første del slutter, med at Bella (Stewart) vågner op som vampyr, så hun ikke dør, men kan få evigt liv sammen med Edward (Pattinson) og deres nyfødte datter, Renesmee. Bella og Edward fryder sig begge over hendes forandring, og arbejdet med at kontrollere både fysik og blodtørst bliver en spændende og vanskelig udfordring. Da det er gjort, må familien Cullen samle en række andre vampyrklaner for at kæmpe mod falske anklager om deres barns egenskaber og den trussel, hun som halvt dødelig påstås at udgøre.

Hvor del 1 hovedsagelig fokuserede på Bella og Edwards bryllup, deres forhold samt graviditeten, så er del 2 mere fokuseret på opgør og action. Hele filmen bygger op til et sidste slag og en afslutning på alle konflikter og uafklarede alliancer. Sådan set er denne del mere legende og befriende end den første, men samtidig føles den også mere skematisk og kunstig. Det er bestemt den første del, der fænger mest, da vi fulgte, hvordan det er at blive forvandlet til vampyr, og Bellas leg med kræfterne. Efterhånden bliver det for simpelt mod klimaks, hvor vi bliver introduceret for en mængde karakterer med forskellige kræfter, som alle bliver drevet til det uundgåelige opgør.

The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2 er en underholdende, fascinerende og lejlighedsvis seværdig film, men på samme tid er den så ufattelig banal, svulstig og pompøs, at den hurtigt bliver en parodi på sig selv. Håndværket er upåklageligt med fantastisk billede, klip, scenografi og specialeffekter, men skuespillerne virker ofte uinspirerede, og der er ingen tvivl om, at det narrative og skuespillerpræstationerne har måttet vige for den ekstremt krævende produktion. Ufrivilligt fornøjelig, men mest for fans. Tre stjerner.

Breaking Dawn – Part 2 er lige så god som den første på Blu-ray. Et hav af ekstramateriale, som faktisk er både underholdende og informativt, og et næsten perfekt billede samt et lydspor, som topper vores skala.

• Release: 3. marts 2013
  • Instruktion: Bill Condon
  • Medvirkende: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner, Kellan Lutz, Ashley Greene, Anna Kendrick