Search
Generic filters

Anmeldelse : The Rain, 1. sæson

Dansk apokalypse

Netflix forsøger at vise, hvad der kan ske for os skandinaver, når velfærdsstatens komfortable sikkerhedsnet kollapser under os.

Karakter
Sci-fi
The Rain, 1. sæson

I et postapokalyptisk Danmark møder vi søskendeparret Simone (August) og Rasmus (Tønnesen), der skjuler sig i en bunker i skoven, efter at giftig, virusinficeret regn har dræbt næsten hele befolkningen. Efter seks år under jorden prøver de at begive sig ud i verden.

Fra Lillehammer til Kongens By

I modsætning til hvad de fleste tror, var det faktisk ikke House of Cards (2013), der var Netflix’ første serie, men Lilyhammer (2012) – en skæv komedie om mafiastikkeren Frank Tagliano (Steven Van Zandt), der flytter fra New York til den lille norske by Lillehammer som led i vidnebeskyttelse og oplever kraftige kultursammenstød. Det meste af serien er på norsk, primært med norske skuespillere og norsk humor. Alligevel appellerede den til et globalt publikum!

Som Netflix’ CEO Reed Hastings sagde under See What’s Next i Rom: “Lilyhammer was a game changer.” Hvis de kunne få en lidt sær serie, hvor det meste af dialogen var på norsk og Little Steven var den eneste stjerne, til at nå et globalt publikum – hvad kunne de så ikke gøre?

I år bruger Netflix ufattelige 6 milliarder kroner på egenproducerede serier på det europæiske marked. Marseille (2016) var den første europæiske serie (Lilyhammer var en co-produktion med NRK), og nu lanceres så den første 100 procent egenproducerede skandinavisk serie: The Rain.

(Foto: Netflix)

Dansk produktion og stab, amerikanske penge

Netflix ser ikke på deres lokalt producerede serier med kun lokale publikummer for øje; de produceres for at appellere til et globalt publikum. Spanske, italienske, franske, tyske og danske serier dubbes til 16 lokale sprog eller får undertekster for at nå ud til det globale Netflix-publikum på 125 millioner abonnenter. Som et kuriosum kan nævnes, at de danske skuespillerne i The Rain selv står for dubbingen til engelsk.

Under presselanceringen i Rom fortalte seriens producenter os, at de havde svært ved at få serien finansieret med danske midler. Andre serieskabere, både foran og bag kameraet, som vi mødte Rom, sagde, at de med Netflix som opdragsgiver fik større kunstnerisk frihed end hos traditionelle tv-producenter. Bl.a. er de ikke “låst” til 30 minutters slots og skal ikke tilpasse klipningen til reklamepauser.

P.t. har Netflix hele 55 produktioner – serier, film og dokumentarfilm – undervejs i Europa.

(Foto: Netflix)

Postapokalyptisk Skandinavien

Det skal siges, at The Rain med sit postapokalyptiske fokus bestemt ikke er en arketypisk skandinavisk serie; den kunne lige så godt have været indspillet i USA eller Tyskland. Når det er sagt, så kommer det ekstra skandinaviske element ind ved, hvordan vi skandinaver ville reagere, hvis vores velorganiserede velfærdssamfund kollapsede omkring os.

Tematisk minder serien både om The Road, Children of Men og (til dels) 48 Weeks Later, idet vi følger Simone og Rasmus’ jagt på deres familie, andre overlevende og en eventuel kur. De slår sig mere eller mindre frivilligt sammen med en lurvet gruppe ledet af Martin (Følsgaard) og Beatrice (Bundalovic), og sammen må de jagte mad, vogte sig for andre mennesker i en verden uden regler – og holde sig væk fra den dødbringende regn.

Serien starter brutalt, kaotisk og actionfyldt for så at gå over i overlevelsesdrama med thriller-elementer. At se kendte vartegn i København ødelagt i en post-apokalyptisk verden giver The Rain en ekstra dimension. Her har special effects-folkene gjort et flot stykke arbejde med at forvandle bl.a. Tivoli og Rådhuspladsen til kaos og forfald.

(Foto: Netflix)

Lidet troværdig

Desværre plages The Rain af en række svagheder. De unge hovedpersoner tager mange irriterende idiotiske valg, og alt for meget falder bare på plads. Der er meget af handlingen, der ikke hænger sammen, og mange åbenlyse plothuller.

I den første episode kolliderer de på motorvej, tilfældigvis lige ved den bunkers, de skal til. Deres far kender og har arbejdet med virussen, og de finder spor, der leder dem til Sverige. Her ankommer de til en lille svensk by på jagt efter en bestemt læge, og i det første hus, de kommer til, bor lægen selvfølgelig. Sådanne og irriterende mange andre sammenfald præger manuskriptet. Desuden plages serien af for mange klicheer, såsom at “de fremmede” guerillasoldater selvfølgelig er bad-ass østeuropæere. Dialogerne er også ofte kunstige og overfladiske.

Derimod får vi imponerende skuespil af Alba August, som forbløffende godt skildrer den komplekse Simone, der spænder fra naiv og sårbar til overbeskyttende og sej. Desværre er det ikke alle de unge skuespillere, der leverer lige så overbevisende præstationer, og de tenderer indimellem til overspil, hvilket dog til dels må tilskrives det simple manuskript. Fantastisk fotografering og effektiv klipning løfter til gengæld helheden.

Summa summarum er The Rain for lidt kompleks og for konstrueret og utroværdig til, at det lykkes at fænge og rive os med, trods den fascinerende tematik. Vi tror dog, at den kan appellere mere til et lidt yngre publikum. Synd, for det kunne have været rigtig godt. Tre stjerner (anmeldelsen er baseret på de fire første ud af otte episoder).

Netflix leverer igen fremragende teknisk kvalitet, hvor ikke mindst billedet imponerer.

picture2
<
>
(Foto: Netflix)

Fakta

Release: 4. mai 2018 Instruktion: Kenneth Kainz & Natasha Arthy Med: Alba August, Nikkel B. Følsgaard, Lucas L. Tønnesen, Angela Bundalovic, Lukas Løkken, Jessica Dinnage Genre: Sci-Fi Land: Danmark/USA År: 2018 Tid: 5:20 timer

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.

Klassisk Star Wars

Med deres første originale serie puster Disney nyt, men samtidig klassisk liv i Star Wars-sagaen.

Superunderholdende superhelte

Vi troede, at vi var blevet trætte af superheltefilm, men Avengers 3 viser, at der stadig er slagkraft i genren.

Spektakulær afslutning

Alle kræfter forenes, når vores helte én gang for alle skal sætte en stopper for ondskaben i en actionfyldt film krydret med gode karakterer og følelser.

Magi i Dødsriget

En af de smukkeste film nogensinde!

Usædvanlig charmerende

Efter gigantsuccesen med relanceringen af klassikeren Skønheden og Uhyret i 3D i biografen sidste år gentog Disney for nylig succesen med en af de største moderne klassikere, den usædvanlig charmerende animationsfilm Find Nemo.
For længe siden i en medieverden langt, langt fra vores så et rum-eventyr dagens lys, men 22 år senere bristede boblen. Kan vor tids “sci-fi troldmand” J.J. Abrams puste nyt liv i Star Wars-universet?

Følelsesladet og morsomt mesterværk

Med Inderst inde konsoliderer Pixar sig som den bedste og mest innovative aktør på det blomstrende animationsmarked.

Puster nyt, magisk liv i eventyret

Disney er begyndt at filmatisere deres største animationssucceser, og live-versionen af Askepot er et pletskud af en eventyrfilm.

Dyredokumentar med dubbing

Disneys genindspilning af Løvernes konge er en blandet oplevelse. Vi har aldrig set bedre, mere naturtro animation, men teknologien står i vejen for det følelsesmæssige.

Top popcorn-underholdning

Tidernes mest omtalte 3D-film, som nærmest ene og alene genindførte formatet i biografen, udkom på BD for to et halvt år siden – i 2D! På grund af en eksklusiv aftale med Panasonic har den gemene hob måttet vente indtil nu, før de kunne nyde den fuldt ud på deres eget 3D-tv.

Elefantastisk!

Live-versionen af Dumbo fornyer klassikeren, men slår dog ikke originalen.

Arv og miljø i eventyrland

En af Disneys mest mindeværdige skurke, Malavia fra Tornerose, får lov til at fortælle sin grumme historie.

Flot, men konventionelt fra Disney

Visuelt er Vaiana en af Disneys lækreste film, men historien er langtfra lige så spektakulær.

Superhelt med politisk brod

Panteren viser kløer over for samfundets undertrykkelse i et visuelt festfyrværkeri af en film.

Rosekrigen

I den tredje film om den gemytlige Captain America og hans brogede vennekreds er det indre splid og moralske dilemmaer, der er i centrum. Underholdende, men langtrukket.

Sololøb fra Han Solo

En godkendt udmøntning af Han Solos oprindelse.

You go girl!

Heftige Brie Larson sparker røv som hårdtslående superhelt med atomkræfter.

Sarkastiske superhelte

Ironi og sarkasme går som en rød tråd gennem vores tredje møde med tordenguden – og det virker.

Morsom myremand

Film om diverse superhelte er nærmest blevet hverdagskost for filmpublikummet de seneste år. Alligevel er Ant-Man et frisk tilskud til genren, som formår at balancere humor og action på tilfredsstillende vis.

Meget letbenede superhelte

Småkryb som superhelte kan være sjovt, men Ant-Man 2 er lidt for meget en letvægter.

Star Wars go home!

Med Guardians of the Galaxy tager Marvel brodden af den pompøse sci-fi-genre én gang for alle, og det sker med humor, action – og med bravur.

Woody takker af

24 år efter deres banebrydende debutfilm takker Toy Story-banden af med en solid, men temmelig overflødig firer.

Marvel imponerer igen

Kaptajnen er tilbage – og han er vred! Marvel giver os endnu en mastodontisk film med stor underholdningsværdi.

Holder dampen oppe

De Utrolige 2 tager tråden op fra den første film. Stadig solid underholdning, men afgjort ikke nyskabende.

Charmerende gensyn

Find Nemo er en af de bedste animationsfilm nogensinde, og dermed har fortsættelsen ekstra stor faldhøjde.
Kommenter

Skriv et svar

    Læs også

    Den legendariske, iskolde søster Ratcheds baggrundshistorie danner den perfekte ramme for en usædvanlig vellykket TV-serie.
    Med deres første originale serie puster Disney nyt, men samtidig klassisk liv i Star Wars-sagaen.
    I et ellers gennemsnitligt drama om at rejse sig efter en familietragedie og derpå følgende alkoholisme leverer Ben Affleck den ægte vare.
    September byder på kortere dage og mørkere nætter. Perfekt til lange, lade aftener foran TV’et.
    Hilary Swank leder en international besætning med kurs mod Mars, men både ekspeditionen og familien derhjemme oplever grus i maskineriet.
    Christopher Nolans nye film er en herlig, til tider absurd blanding af James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.
    I et konservativt TV-miljø gennemsyret af mandschauvinisme og sexchikane slår kvinderne igen.
    Amerikanerne prøver at genskabe magien fra Braveheart, men ender med en maveplasker.

    Aktuelle tilbud

    Annonce
    Prisjagt.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.