Anmeldelse: The Rain, 1. sæson

Dansk apokalypse

Netflix forsøger at vise, hvad der kan ske for os skandinaver, når velfærdsstatens komfortable sikkerhedsnet kollapser under os.
Annonce
Annonce
forfatter

I et postapokalyptisk Danmark møder vi søskendeparret Simone (August) og Rasmus (Tønnesen), der skjuler sig i en bunker i skoven, efter at giftig, virusinficeret regn har dræbt næsten hele befolkningen. Efter seks år under jorden prøver de at begive sig ud i verden.

Fra Lillehammer til Kongens By

I modsætning til hvad de fleste tror, var det faktisk ikke House of Cards (2013), der var Netflix’ første serie, men Lilyhammer (2012) – en skæv komedie om mafiastikkeren Frank Tagliano (Steven Van Zandt), der flytter fra New York til den lille norske by Lillehammer som led i vidnebeskyttelse og oplever kraftige kultursammenstød. Det meste af serien er på norsk, primært med norske skuespillere og norsk humor. Alligevel appellerede den til et globalt publikum!

Som Netflix’ CEO Reed Hastings sagde under See What’s Next i Rom: “Lilyhammer was a game changer.” Hvis de kunne få en lidt sær serie, hvor det meste af dialogen var på norsk og Little Steven var den eneste stjerne, til at nå et globalt publikum – hvad kunne de så ikke gøre?

I år bruger Netflix ufattelige 6 milliarder kroner på egenproducerede serier på det europæiske marked. Marseille (2016) var den første europæiske serie (Lilyhammer var en co-produktion med NRK), og nu lanceres så den første 100 procent egenproducerede skandinavisk serie: The Rain.

Annonce
(Foto: Netflix)

Dansk produktion og stab, amerikanske penge

Netflix ser ikke på deres lokalt producerede serier med kun lokale publikummer for øje; de produceres for at appellere til et globalt publikum. Spanske, italienske, franske, tyske og danske serier dubbes til 16 lokale sprog eller får undertekster for at nå ud til det globale Netflix-publikum på 125 millioner abonnenter. Som et kuriosum kan nævnes, at de danske skuespillerne i The Rain selv står for dubbingen til engelsk.

Under presselanceringen i Rom fortalte seriens producenter os, at de havde svært ved at få serien finansieret med danske midler. Andre serieskabere, både foran og bag kameraet, som vi mødte Rom, sagde, at de med Netflix som opdragsgiver fik større kunstnerisk frihed end hos traditionelle tv-producenter. Bl.a. er de ikke “låst” til 30 minutters slots og skal ikke tilpasse klipningen til reklamepauser.

P.t. har Netflix hele 55 produktioner – serier, film og dokumentarfilm – undervejs i Europa.

(Foto: Netflix)

Postapokalyptisk Skandinavien

Det skal siges, at The Rain med sit postapokalyptiske fokus bestemt ikke er en arketypisk skandinavisk serie; den kunne lige så godt have været indspillet i USA eller Tyskland. Når det er sagt, så kommer det ekstra skandinaviske element ind ved, hvordan vi skandinaver ville reagere, hvis vores velorganiserede velfærdssamfund kollapsede omkring os.

Tematisk minder serien både om The Road, Children of Men og (til dels) 48 Weeks Later, idet vi følger Simone og Rasmus’ jagt på deres familie, andre overlevende og en eventuel kur. De slår sig mere eller mindre frivilligt sammen med en lurvet gruppe ledet af Martin (Følsgaard) og Beatrice (Bundalovic), og sammen må de jagte mad, vogte sig for andre mennesker i en verden uden regler – og holde sig væk fra den dødbringende regn.

Annonce

Serien starter brutalt, kaotisk og actionfyldt for så at gå over i overlevelsesdrama med thriller-elementer. At se kendte vartegn i København ødelagt i en post-apokalyptisk verden giver The Rain en ekstra dimension. Her har special effects-folkene gjort et flot stykke arbejde med at forvandle bl.a. Tivoli og Rådhuspladsen til kaos og forfald.

(Foto: Netflix)

Lidet troværdig

Desværre plages The Rain af en række svagheder. De unge hovedpersoner tager mange irriterende idiotiske valg, og alt for meget falder bare på plads. Der er meget af handlingen, der ikke hænger sammen, og mange åbenlyse plothuller.

I den første episode kolliderer de på motorvej, tilfældigvis lige ved den bunkers, de skal til. Deres far kender og har arbejdet med virussen, og de finder spor, der leder dem til Sverige. Her ankommer de til en lille svensk by på jagt efter en bestemt læge, og i det første hus, de kommer til, bor lægen selvfølgelig. Sådanne og irriterende mange andre sammenfald præger manuskriptet. Desuden plages serien af for mange klicheer, såsom at “de fremmede” guerillasoldater selvfølgelig er bad-ass østeuropæere. Dialogerne er også ofte kunstige og overfladiske.

Derimod får vi imponerende skuespil af Alba August, som forbløffende godt skildrer den komplekse Simone, der spænder fra naiv og sårbar til overbeskyttende og sej. Desværre er det ikke alle de unge skuespillere, der leverer lige så overbevisende præstationer, og de tenderer indimellem til overspil, hvilket dog til dels må tilskrives det simple manuskript. Fantastisk fotografering og effektiv klipning løfter til gengæld helheden.

Summa summarum er The Rain for lidt kompleks og for konstrueret og utroværdig til, at det lykkes at fænge og rive os med, trods den fascinerende tematik. Vi tror dog, at den kan appellere mere til et lidt yngre publikum. Synd, for det kunne have været rigtig godt. Tre stjerner (anmeldelsen er baseret på de fire første ud af otte episoder).

Annonce

Netflix leverer igen fremragende teknisk kvalitet, hvor ikke mindst billedet imponerer.

picture2
<
>
(Foto: Netflix)
Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta

Release: 4. mai 2018 Instruktion: Kenneth Kainz & Natasha Arthy Med: Alba August, Nikkel B. Følsgaard, Lucas L. Tønnesen, Angela Bundalovic, Lukas Løkken, Jessica Dinnage Genre: Sci-Fi Land: Danmark/USA År: 2018 Tid: 5:20 timer

IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Amazons streaming-tjeneste vil tilbyde mere eksklusivt indhold til de nordiske kunder og lancerer et samarbejde med ErosSTX.
Efter en lang coronapause er ventetiden (snart) forbi – se traileren til 4. sæson her.
Den nye, internationale streaming-tjeneste Paramount+ kommer snart til Norden. Nu er prisen (og noget af indholdet) klar.
Med lanceringen af Star kan Disney+ tilbyde 300 “nye” film- og serietitler – inklusive Die Hard og Big Sky.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.