anmeldelse: The Predator (2018)

Et pust fra ­fortiden

Ikke et remake, men en mislykket fortsættelse af og en trist homage til originalfilmen fra 1987.
Karakter
Action
The Predator (2018)
Annonce
Annonce
forfatter

Filmen Predator fra 1987 om mærkelige aliens, der jager mennesker, har noget ufortjent fået kultstatus inden for filmverdenen. Afgjort godt hjulpet af en inspireret Arnold Schwarzenegger og en instruktør, John McTiernan, med fingerspitzengefühl for actionscener og spænding i blodet.

Vi befinder os 31 år efter den originale film, og de afskyelige aliens med kakerlakmund og dreadlocks er tilbage på Jorden for at suge det bedste DNA ud, før de overtager hele lortet. Der er faktisk et slet skjult politisk budskab her, en kritik af, at menneskeheden er ved at smide planet i skraldespanden – vil nogen ringe til Greenpeace?!

Den amerikanske elitesoldat Quinn McKennas gruppe har et temmelig ugæstfrit møde med vores ven fra det ydre rum i den mexicanske jungle. Quinn (Holbrook) er den eneste, der overlever, og hæren forsøger at lægge låg på sagen ved at sende ham på en psykiatrisk anstalt.

Heldigvis møder Quinn en flok “charmerende” galninge i bussen på vej til anstalten såvel som forskeren og wannabe-Ripley’en Casey (Munn), der viser sig at have uventede kamp- og skydefærdigheder. Sammen må dette freak-team tage kampen op mod truslen fra det ukendte. For yderligere at peppe historien op har Quinn et falleret ægteskab bag sig og en autistisk søn, som han har sendt alien-ting til! Kan det blive mere spændende?!

Annonce
Olivia Munn (Foto: Fox/Paramount)

Ja, det kan det. The Predator er en film, som kun en mor, der elsker sit misformede barn, kan elske. Filmen byder på håbløs humor, der kun vil appellere til unge teenagere – problemet er bare, at den har så mange grafiske voldsscener, at de måske ikke får lov til at se den.

Der er ikke så meget som en antydning af spænding her; på det plan leverede McTiernan varen på et helt andet niveau i 1987-filmen. B-films-entusiaster vil til gengæld finde meget “glæde” i den pinlige humor, de idiotiske, irriterende personer og et plot, der hverken hænger sammen eller har nogen dramaturgisk struktur. Den eneste glæde, en cineast kan finde, er de mange hentydninger og referencer til originalfilmen. Men den forsøger trods alt ikke at fremstå som andet end det, den er: Useriøst, kedeligt makværk! To usle stjerner.

<
>
(Foto: Fox/Paramount)

I det mindste har 4K-udgivelsen fremragende teknisk kvalitet. Det herlige surround-spor (Dolby Atmos) byder på meget underholdende og meget præcis lyd. Billedkvaliteten er også god, selv i de allermørkeste scener. Nogle udeladte scener, trailere, stillbilleder og fire korte features er, hvad bonusmaterialet består af.

Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 19 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 31/1 2019
  • Instruktion: Shane Black Med: Boyd Holbrook, Trevante Rhodes, Jacob Tremblay, Keegan Michael-Key, Olivia Munn, Sterling K. Brown, Thomas Jane
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 1:47 timer
IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Historisk Golden Globe til afdød stjerne.
Amazons streaming-tjeneste vil tilbyde mere eksklusivt indhold til de nordiske kunder og lancerer et samarbejde med ErosSTX.
Efter en lang coronapause er ventetiden (snart) forbi – se traileren til 4. sæson her.
Den nye, internationale streaming-tjeneste Paramount+ kommer snart til Norden. Nu er prisen (og noget af indholdet) klar.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.