: The Paperboy

Sexy, forførende, voldelig og lejlighedsvis rystende thriller i film noir-stil med Nicole Kidman i sin bedste rolle i årevis. Med en mere dreven og kynisk instruktør kunne The Paperboy virkelig være blevet noget at skrive hjem om.

The Paperboy

I 1960’ernes varme, klamme Florida fordriver Charlotte Bless (Kidman) tiden med at udveksle breve – og det med meget “udleverende” sprogbrug – med voldsdømte, drabsmænd og dødsdømte fanger. Hun kaster sin kærlighed på den uskyldigt (?) dømte drabsmand Hillary Van Wetter (Cusack), gifter sig med ham og forsøger at overbevise den lokale avis om hans uskyld. Fra en af Miamis store aviser ankommer de to dybtborende journalister Ward (McConaughey) og Yardley (Oyelowo), som skal se på den svigtende juridiske opfølgning, Van Wetter fik under retssagen. Men her viser det sig hurtigt, at der mange, der bærer på mørke hemmeligheder …

The Paperboy er en film, der er let at lade sig forføre af. Den har en glimrende rollebesætning, nydeligt billede, fin stemning og tager tidskoloritten lige på kornet. Den historie – i al sin gru og sex – vi trækkes ind i, lægger grunden til en herlig thriller, men desværre lever dramaturgi, manus, klip og nerven i filmen ikke op til det gode udgangspunkt. Filmen er spækket med lækre og fascinerende enkeltscener, men instruktøren har ikke evnet at samle alle trådene til en historie, som drives fremad i en time og tre kvarter. Der kommer stadig nye sidespor og unødvendige elementer, og det hele lunter dovent af sted i stedet for at holde dig på kanten af stolen filmen igennem. Instruktøren Lee Daniels har ikke evnet at koncentrere sig om de vigtigste elementer fra bogen, men skal have lidt af det hele med. Synd, for The Paperboy er så absolut seværdig, men med den manglende forløsning bliver det ikke til mere end tre stjerner.

Billedkvaliteten er bevidst noget udvasket og kornet for bedre at “passe” til filmens tidsalder, men når det er sagt, så leverer billedet under niveau i alle mørke partier. Lydsporet er dog saftigt og præcist. Skuffende nok er der intet bonusmateriale.

• Release: 23. januar 2013
  • Instruktion: Lee Daniels
  • Medvirkende: Matthew McConaughey, Nicole Kidman, Zac Efron, John Cusack, David Oyelman, Scott Glenn