Anmeldelse: The Old Man

De gamle er (stadig) de største!

Jeff Bridges beviser at alder kun er et tal. Han er fremragende som pensioneret superspion i mini-serien baseret på en roman af Thomas Perry.

Publiceret 27/09/2022 - 08:00
The Old Man

Den aldrende filmlegende var tæt på at stille træskoene under optagelserne til den nye serie, The Old Man. Jeff Bridges var i strålebehandling for kræft, da han oven i det hele blev hårdt ramt af corona. The Dude var på hospitalet i seks uger, før han kunne tage hjem igen – og stolt meddele, at han havde snydt døden.

Sjældent har vi været gladere for en nyhed fra underholdningsbranchen – og vi krydser fingre for, at karakterskuespilleren har mange gode år tilbage på lærredet. For hvis vi kommer til at se Bridges i flere serier af samme kaliber som The Old Man, så kan du godt forberede dig på mange timer foran TV-skærmen i årene, der kommer!

Thomas Perry har skrevet romanen, som serien er baseret på, hvor vi møder en (tilsyneladende) helt gennemsnitlig, aldrende enkemand, der kæmper med nattesøvnen, ondt i ryggen og besværlig vandladning. Dan Chase (Bridges) bor alene et gammelt hus i forstaden til en amerikansk by, hvor hans eneste sociale kontakt er hans to hunde, samt det månedlige besøg hos den praktiserende læge.

Dan er ofte plaget af mareridt om sin afdøde kone – som tydeligvis var dement i sine sidste dage. Vi ser også tegn på, at Dan selv begynder at rode rundt og glemme ting. Således bliver det nemt at konkludere, at han er lidt af et paranoidt gammel fjols, da han begynder at barrikadere huset og sætte tripwires og fælder op. Men Mr. Chase er bestemt ikke paranoid.

Da han bliver angrebet, og nogen forsøger at slå ham ihjel i nattens mulm og mørke, tager Dans liv en ny drejning. Han er blevet indhentet af fortiden, og den skumle fortid bider sig ordentlig fast! Nu bliver han jaget af myndighederne; både FBI, CIA og fremmede magter. Han må bryde kontakten til sin datter, men får kontakt med et spøgelse fra fortiden: FBI-agent Harold Harper (John Lithgow).

The Old Man 5
The Old Man (Foto: Walt Disney)

The Old Man er blevet en klassisk spionthriller af den gamle skole. Her er det ikke hæsblæsende actionsekvenser eller omfattende globetrotting, der er i fokus; men indviklet kontraspionage, hemmelige cover-operationer, beskidte trick og skjulte dagsordener. Det hele topper med en spændende og stemningsfuld følelse af en mand, alene, på flugt, der ikke kan stole på noget eller nogen. Noget vi ikke har set så gjort lige så godt siden Harrison Ford i The Fugitive.

Vi føres tilbage til Dans (Bill Heck) yngre dage, hvor han fungerede som en uofficiel, meget frisindet og uafhængig mellemmand for CIA under Sovjetunionens krig mod Afghanistan. Og på jorden i det golde bjergland var det ingen ringere end Harper, der repræsenterede CIA. Alle skarnstregerne, de to herrer lavede sammen for 30 år siden, kommer nu, højst uventet, tilbage – og med fuld kraft. Og fortidens synder er hverken Dan eller Harper interesseret i at få lagt for dagen.

Et fascinerende dobbeltspil opstår, hvor forskellige interesser kolliderer, og Harper føler sig tvunget til at hjælpe Dans desperate flugt. Plottet bliver dybere da Dan møder den nyskilte og godhjertede Zoe Amy Brenneman (Heat). Pludselig får Dan mere at bekymre sig om end sit eget, “meningsløse” liv.

The-Old-Man_2-989x659 old0614 The-Old-Man_4-989x562 The-Old-Man_6-989x556 The-Old-Man_7-989x556 The-Old-Man_8-989x556
<
>
The Old Man (Foto: Walt DIsney)

Bridges er en af ​​vores absolutte yndlingsskuespillere og en af ​​hans generations førende karakterskuespillere. Med film som Against All Odds, The Fabulous Baker Boys, The Fisher King, Fearless, The Big Lebowski, Crazy Heart og Hell or High Water, har han gjort uudsletteligt indtryk på en hel generation med sit menneskelige, subtile, ægte og indfølte skuespil. Han spiller også sin figur i The Old Man med denne jordnære tilgang, hvor interaktionen med Lithgow er en fryd for øjet.

Dramaturgien er afslappet og troværdig og funkler nu og da gange med nogle særligt autentiske actionscener, hvor Bridges med sine bare næver kæmper for sit liv så intenst, at man sidder helt ude på kanten af sofaen. Ikke alle handlingsforløbene er lige vellykkede, og manuskriptforfatterne har bestemt taget nogle nemme genveje her og der. Men overordnet set er dette en af ​​de bedre spionthrillere længe – og med Jeff Bridges i sit es tildeler vi uden forbehold 5, højst fortjente, stjerner.

Anmeldelsen er baseret på fire (ud af otte) afsnit. The Old Man har premiere på Disney+ den 28. september.

The Old Man 9

The Old Man