Current Version: 1

The Magnificent Seven

Vellykket western-remake

En af tidernes mest anerkendte westernfilm får en “moderne” opdatering.
Western
The Magnificent Seven

I den lille by Rose Creek langt ude i det øde Midtvesten bliver den gudfrygtige lokalbefolkning terroriseret og myrdet af den hensynsløse mineejer Bogue (Sarsgaard). Det kulminerer med, at han og hans håndlangere truer alle til at sælge deres ejendom til voldsom underpris – eller tage konsekvenserne. I desperation – og for at få hævn, efter at hendes mand er blevet myrdet – hyrer den fyrige enke Emma Cullen (Bennett) skarpskytten Chisolm (Washington) til hjælp.

The Magnificent Seven fra 1960 – med legendariske John Sturges i instruktørstolen og Yul Brynner i hovedrollen – er en af de mest legendariske og anmelderroste westerns gennem tiderne. Nu har manuskriptforfatteren bag True Detective, Nic Pizzolatto, moderniseret den, men beholdt grundelementerne. Og med Antoine Fuqua i instruktørstolen og Denzel Washington, Chris Pratt og Ethan Hawke i hovedrollerne er det blevet et dejlig seværdigt remake.

Et meget mere klassisk western-plot finder man ikke. Her er soleklar kamp mellem de gode og de – endimensionelle – onde; simple folk, der trues af den kyniske storkapital; og heltemodige mænd, der kommer dem til undsætning (for en nævefuld dollars, ganske vist). Stereotyperne florerer, og plottet er ikke spor komplekst. Men når det er sagt, så er filmen meget tro mod genren, og Pizzolattos manuskript er friskt, spændende og toppet med en række adrenalinkicks af nogle skydescener.

Historien er som sagt moderniseret, og i forhold til 1960-versionen, hvor alle syv var hvide, er de denne gang en broget flok af blandet herkomst. Hvilket garanteret er et bevidst valg, men ikke virker påfaldende kunstigt. Tværtimod er hovedrollerne beklædt af et meget talentfuldt hold, med Denzel Washington, Chris Pratt (der spiller den samme type rapkæftede smart-ass som i Guardians of the Galaxy) og en herlig Ethan Hawke i spidsen. Haley Bennett er også glimrende som den fyrige, standhaftige kvinde, der søger hævn og retfærdighed.

Hvis du er fan af western-genren, vil du garanteret elske The Magnificent Seven. Fem sherifstjerner!

Skuffende nok udgives filmen ikke på 4K UHD Blu-ray i Skandinavien. En skam, for den stråler virkelig i 4K-kvalitet. Billedkvaliteten lader dig se hver en pore i Ethan Hawkes furede ansigt og har en uovertruffen detaljerigdom, skarphed og dybde. Og lydsporet (dts-MA 7.1) rammer dig lige i mellemgulvet, når eksplosionerne brager, og kuglerne hviner forbi fra alle sider.

The Magnificent Seven_8 The Magnificent Seven_7 Denzel Washington;Chris Pratt;Ethan Hawke;Byung-hun Lee;Vincent D Onofrio;Martin Sensmeier;Manuel Garcia-Rulfo Denzel Washington;Chris Pratt;Ethan Hawke;Manuel Garcia-Rulfo;Vincent D Onofrio;Martin Sensmeier;Byung-hun Lee Denzel Washington;Chris Pratt Denzel Washington;Chris Pratt
<
>
The Magnificent Seven