anmeldelse: The Laundromat

Letbenet ­Soderbergh

Steven Soderbergh tager sig kærligt af Panama Papers-skandalen på ironisk og overfladisk vis.
Karakter
Drama
The Laundromat
Annonce
Annonce
forfatter

Den største lækage gennem tiderne angående skatteplanlægning, hvidvask af penge og kreativ finansakrobatik i gråzonen ramte avisredaktioner verden over som en bombe i 2015. Fra det fancy advokatfirma Mossack Fonseca i Panama lykkedes det en anonym kilde at smugle 11,5 millioner dokumenter ud om næsten 215.000 skuffeselskaber rundt om i verden, der alle havde ét formål – at omgå lokal beskatning.

Den socialt engagerede veteraninstruktør Steven “Ocean’s Eleven” Soderbergh baserer sin film om skandalen på Jake Bernsteins bog Secrecy World og har en klar politisk agenda med filmen: Skattesnyd er en uting, og myndighederne – især i USA – må ændre de liberale love, der giver næring til dette “kapløb mod bunden”.

Meryl Streep er den gennemsnitlige, lidt naive amerikaner, der ikke får udbetalt forsikringen, efter at hendes mand dør i en bådulykke. Hun søger retfærdighed og går pengesporet efter i sømmene. Streep finder til sidst frem til de skrupelløse svindeladvokater Mossack (Oldman) og Fonseca (Banderas) i Panama. Og så kommer Soderbergh med en lektion i, hvordan den brutale pengeverden fungerer.

På dette plan svigter instruktøren. Filmen bærer alt for meget præg af at være en “skattelovgivning og skattesnyd for dummies”, fortalt på en over-ironisk og overfladisk, farceagtig måde af nogle klovneagtige lurendrejeradvokater. Vi kommer aldrig ned til de brutale konsekvenser af de intrikate dækoperationer.

Annonce

Den normalt så gode Gary Oldman er overdrevet karikeret, hvilket Soderbergh tydeligvis også har stræbt efter i forsøget på at fremstille det hele som et finanscirkus.

Desværre mangler filmen nerve og ægtefølt engagement – trods de gode skuespillere og det filmteknisk imponerende håndværk. Tre meget ordinære stjerner til en ekstraordinær historie, der aldrig får lov til at blomstre og heller ikke gør os klogere, og med en slutning, der er en maveplasker af et antiklimaks.

Hvis du er fascineret af finanssvindel, så se hellere The Big Short.

<
>
(Foto: Netflix)
Fakta
  • Netflix
  • Release: 18/10 2019
  • Instruktion: Steven Soderbergh
  • Med: Meryl Streep, Gary Oldman, Antonio Banderas, David Schwimmer, Robert Patrick, James Cromwell
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:32 timer

 

IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.