: The Lady

Nobelprisvinder og frihedskæmper Aung San Suu Kyi er en levende legende, og det var kun et spørgsmål om tid, før der blev lavet en spillefilm om hendes liv. At producenten og instruktøren skulle blive Luc Besson, var en langt større overraskelse.

Publiceret 21/10/2012 - 00:00
The Lady

The Lady fortæller hele historien om den burmesiske folkehelts liv, fra hun tre år gammel oplever, at hendes far fører landet til selvstændighed for derefter at blive dræbt af militante kupmagere. Vi følger hende gennem det voksne liv, hvor hun flytter til England og stifter familie, til hun returnerer til et hjemland i oprør, som desperat har brug for en leder, der kan fremme demokratiske reformer. Filmen inkluderer flere op- og nedture, med bl.a. tildelingen af Nobels Fredspris og alle årene i husarrest med lejlighedsvis adskillelse fra mand og børn.

Luc Besson, der de seneste år har opereret som producent for diverse actionfilm, endte som instruktør for projektet og er lykkedes godt med sin portrættering af Aung San Suu Kyi. Historien er fantastisk i virkeligheden, og den er godt formidlet i filmform, selv om den kunne være lidt mere nuanceret i sin hyldest. Manuskriptet af Rebecca Frayn har været et godt redskab i processen, og Besson har skabt et stærkt og gribende episk drama, med god hjælp fra bl.a. Michelle Yeoh, som laver en glimrende rollefortolkning. Fire solide stjerner!

The Lady er slet ingen dårlig investering på Blu-ray; det flyder ikke over med ekstramateriale, men bag-om-filmen på godt og vel tyve minutter holder god standard. For øvrigt er lyden i dts-HD rigtig god og billedet upåklageligt.

The Lady

• Release: 11. september 2012
  • Instruktion: Luc Besson