: The impossible

Stærkt drama om virkelige hændelser under tsunamien i Sydøstasien, som tog livet af mere end 230.000 mennesker i juleferien 2004 – men historien bliver desværre lidt for svulstig og forudsigelig.

The impossible

Den amerikanske familien Bennett, med mor (Watts), far (McGregor) og tre sønner, fejrer juleferien i det eksotiske Thailand. Moren, der er læge, er for tiden hjemmegående, mens faren tjener store penge på sit arbejde i et multinationalt selskab i Japan. Alt er lagt til rette for “den perfekte ferie” – men så kommer bølgen …

Alle ved vi, hvordan det gik, hvilke forfærdelige ødelæggelser og hvor meget død tsunamien bragte med sig, men her går vi ned på individniveau, idet vi primært følger moren og den ældste søn i kampen for at overleve. Filmen er ubehageligt realistisk og skildrer de grusomme begivenheder uden at lægge fingrene imellem. Vi trækkes – bogstavelig talt – ned i de beskidte vandmasser og føler de menneskelige lidelser på kroppen. Godt hjulpet af en enestående præstation fra Naomi Watts og Tom Holland bliver vi revet med i deres lidelse, desperation og fortvivlelse. Ewan McGregor derimod kæmper med at overbevise.

Desværre maler Bayona (instruktion) med en lidt for bred og eksplicit pensel og overlader for lidt til fantasien og overraskelserne. Her bliver vi madet med teske, og der spilles for hårdt på vores følelsesregister, godt hjulpet på vej af et oversentimentalt soundtrack. Vi savner en lidt mere subtil tilgang, men bevares, det er stærkt og godt nok til at fortjene fire stjerner – og en film, du ikke vil glemme lige med det samme.

Billedkvaliteten i udendørs dagsscener er simpelthen enestående skarp og gnistrende flot, men svigter lidt i mørke indendørsscener. Lydsporet (dts-MA 5.1) er fantastisk! Det her er en film med MEGET lyd, hvor lyden spiller en stor rolle i at forstærke de ekstreme oplevelser, som vi er vidne til – og her svigter det imponerende surround-spor aldrig! Skuffende nok for en sand historie er der ikke noget som helst ekstramateriale.

• Release: 14. maj 2013
  • Instruktion: Juan A. Bayona
  • Medvirkende: Naomi Watts, Ewan McGregor, Tom Holland, Samuel Joslin, Oaklee Pendergast, Marta Etura