anmeldelse: The I-Land, 1. sæson

Pinligt, ja komisk dårligt

Av, av, av, Netflix! Her er der afgjort nogle interne rutiner, der har svigtet ved at give grønt lys til dette makværk.
Karakter
Thriller
The I-Land, 1. sæson
Annonce
Annonce
forfatter

Med en slags genremiks mellem Fluernes herre, 12 Monkeys, The Island og Lost forsøger Netflix krampagtigt at konstruere en moderne sci-fi-spændingsserie, men det hele ender i en ufrivilligt komisk katastrofe.

Præmisset er, at ti unge mennesker – fem af hvert køn – vågner op på en øde ø. De er ens klædt, har én genstand med hver og lider alle af totalt hukommelsestab, men plages også af forstyrrende flashbacks. Endnu mere mærkeligt bliver det, da de opdager, at de lå nøjagtig 39 meter fra hinanden på stranden – forvirringen og konflikterne kan begynde!

https://www.youtube.com/watch?v=GxpwiwOdMHk

Her skurrer det afsindig meget fra første stund, ikke mindst fordi dialogerne er så kunstige og konstruerede, at man græmmes; plottet er mere hullet end en halvgammel schweizerost; og karaktererne er fuldstændig rippet for troværdighed og uden chance for at fange vores interesse.

Det hele fremstår som en dårligt castet, halvfærdig reality-serie a la Ex on the Beach, bare uden saftige intriger og sex. Konflikterne mellem “deltagerne” virker ikke spor troværdige, og serien er – trods kun fem timers spilletid – usandsynlig langtrukken og chokerende kedelig.

Annonce

Hvordan i alverden de høje damer hos Netflix har kunnet lade dette makværk passere gennem nåleøjet, er det største mysterium ved The I-Land.

Da de ti fremmede vågner op på en øde ø – uden at ane, hvem de er, eller hvordan de er havnet dér – så er det første, de gør, at mundhugges, anført af den bedrevidende Chase (Martinez) og den “bitchy” KC (Bosworth) – totalt ud af det blå. Og her er alle etniske og seksuelle orienteringer repræsenteret, helt efter det moderne skema, hvilket ikke just bidrager til at mindske fornemmelsen af noget konstrueret.

(Foto: Netflix)

De eneste skuespillere, der slipper nogenlunde fra misæren, er Natalie Martinez (tilsyneladende den eneste på stranden, der er udstyret med en hjerne) og Bruce McGill som brovtende fængselsdirektør. Ganske vist ser vi hovedsagelig Martinez i en lille, nedringet top, der ofte “tilfældigvis” er våd, men i det mindste leverer hun en anstændig skuespillerpræstation, trods de langhårede dialoger. Og dialogerne er det instruktør og manuskriptforfatter Neil LaBute, der står bag, så her kan han ikke skyde skylden på andre.

Det er mere end tydeligt, at den øde ø og setup’et bærer på flere hemmeligheder, end man lige kan se; men idet plottet udvikler sig, og personerne får mere “dybde”, bliver det hele bare endnu mere hårrejsende dumt og usandsynligt. Nej, The I-Land lugter langt væk af dilettanteri fra ende til anden og er gennemsyret af ubehjælpsomhed og inkompetence – faktisk på grænsen til at være intellektuelt krænkende. Én ussel stjerne. Styr langt udenom!

<
>
(Foto: Netflix)
Fakta
  • Netflix
  • Release: 12/9 2019
  • Instruktion: Jonathan Scarfe
  • Med: Natalie Martinez, Kate Bosworth, Ronald Peet, Sibylla Deen, Gilles Geary, Kyle Schmid, Keilyn Durrel Jones, Natasha Bassett, Bruce McGill
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 5:00 timer

 

IMDB Rating
Summary:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.