anmeldelse: The Greatest Showman

Festaften med Jackman

Hugh Jackman tager os med til en festforestilling i 1840’ernes cirkusverden. Det, historien mangler af originalitet, vinder den ind med heftige rytmer og spektakulært show.
Karakter
Musical
The Greatest Showman
Annonce
Annonce
forfatter

The Greatest Showman – der er baseret på Phineas Taylor Barnums sande og fascinerende livshistorie – tager os med til et beskidt, trist New York i midten af 1800-tallet. Barnum (Hugh “Wolverine” Jackman) er for nylig ankommet til byen med sin yndige overklassekone, Charity (Williams). Selv kommer han fra små kår, men vil ikke lade klasse standse hans drøm.

Rags to riches

Barnum kæmper for at få enderne til at mødes og ender med at satse alt på at købe et gammelt, mølædt museum. Her giver han sin indre spilopmager og sin underholdningsfascination frit spillerum, idet han hyrer alle mulige mærkelige afarter af menneskeracen, fra damer med skæg over verdens tykkeste mand til dværge og tatoverede mænd – nærmest et freakshow i vaudeville-stil.

P.T. Barnum var en filantrop, innovator og foregangsmand inden for underholdningsbranchen og ringeagtet af de højere samfundslag, men efterhånden som han tjente (mange) penge på sit excentriske show, kunne de ikke længere ignorere ham. Og her ligger filmens menneskelige konflikt. Barnum formår aldrig at lægge sin ydmyge baggrund bag sig, men må konstant bevise, hvor godt det er gået ham, idet han higer efter accept fra dem, han egentlig foragter.

(Foto: Fox/Paramount)

Fra behåret vilddyr til cirkusmand

Jackman er mest kendt for rollen som den behårede Wolverine i X-Men-filmene og Logan, men har spillet med i musicalfilm tidligere (Les Misérables, 2012), og han har en lang musicalkarriere fra teatret bag sig – noget, som i den grad er synligt i The Greatest Showman: Sang, koreografi og dans sidder lige i øjet. Ikke mindst går hans charme og entusiasme som hånd i handske med den excentriske figur, der bobler over af positivitet og gåpåmod.

Annonce

Filmens store svaghed er plottet og den tynde, forudsigelige handling. Vi skraber kun i overfladen af den komplekse person, og moralen er, at så længe du stræber mod det, du tror på, og er sød og rar, så vil det gå dig godt.

Barnum er for poleret, og vi ikke ved noget om hans egentlige menneskelighed før omkring halvvejs ind i filmen, da succesen er ved at stige ham til hovedet, og han pludselig ikke længere vil vide af sin brogede samling “freaks”.

(Foto: Fox/Paramount)

Den svenske nattergal

Hovmod står for fald, siger man – således også for Barnum. Han bliver aldrig tilfreds, men vil hele tiden videre, og mødet med dronning Victoria trigger ham til at satse endnu mere. Han pantsætter alt, hvad han ejer, og satser det på en storslået turné med den svenske nattergal Jenny Lind (Rebecca Ferguson, Mission: Impossible – Rogue Nation).

Den smækre frøken Lind blænder ham med sin stemme og sin ynde, men kaster samtidig hans fremtid ud på dybt vand.

Rebecca Ferguson stars in Twentieth Century Fox’s “The Greatest Showman.”

En fryd for øjet

Trods den tynde og forudsigelige historie er The Greatest Showman en gennemført fryd for øjet! Den eksperimentelle koreografi (godt hjulpet af CGI) sidder som støbt, og kameraet bringer os midt ind i dansene og sangene. Al ære til instruktør Michael Gracey og filmfotograf Seamus McGarvey. Flere af sangene er farlig tæt på at fæstne sig i hjernebarken, men de er lidt for ens og glider ind i hinanden.

Annonce

New York under den store indvandringsbølge fra Europa er flot genskabt, og mange af scenerne har et eventyragtigt, næsten kunstigt slør over sig, der klæder filmen, som – i modsætning til La La Land – er pakket ind i “klassisk” musicaldragt.

Den enkle, overfladiske historie trækker ned, og vi kan ikke forstå, hvorfor Zac Efron har fået så stor en rolle (bortset fra at han kan danse, selvfølgelig). Samtidig ser vi skuffende lidt til den dygtige Michelle Williams. Filmen virker også for kort – pludselig får man travlt og haster af sted. Den komplekse historie havde passet bedre til en film på to, måske to en halv time.

Et relativt middelmådigt plot (det er bestemt ikke nogen Moulin Rouge) løftes dog flere niveauer af Jackmans overbevisende og smitsomme præstation. Det samt den visuelle fest og de fængende sange sikrer The Greatest Showman fire solide stjerner. Det er en film med stor underholdningsværdi, og hvis du kan lide musicals, vil du elske den.

(Foto: Fox/Paramount)

Teknisk triumf

Filmen udkommer på 4K UHD Blu-ray, og her svigter den ikke på nogen parametre! Billedkvaliteten er lige så blændende som Barnums prangende cirkusverden; farverne sprudler, og absolut ingen detaljer forsvinder, ikke engang i de mørkeste scener.

En musical er ifølge sagens natur fuld af musik, og lydsporet (Dolby Atmos) får det til at ryste i subwooferen, samtidig med at dialogerne står lige så skarpt og tydeligt, som havde Jackman stået ved siden af os og hvisket os ind i øret. Enestående!

Annonce

Det omfattende bonusmateriale giver os bl.a. filmen på Blu-ray, kommentarspor, trailere, interviews med skuespillere og instruktør, sing-along og over en time dedikeret til alle sangnumrene.

<
>
(Foto: Fox/Paramount)
Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta

Release: 17. maj 2018 Instruktion: Michael Gracey

Med: Hugh Jackman, Michelle Williams, Zac Efron,

Zendaya, Rebecca Ferguson, Keala Settle

Genre: Musical Land: USA År: 2017 Tid: 1:45 timer

IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

At 40 procent af de spanske mænd går på bordel, var en chokerende nyhed for os – men søreme om Álex Pina ikke formår at lave bragende underholdning ud af tragedien.
April byder på masser af guf fra streaming-tjenesterne, og du kan også streame indhold fra den “nye” Paramount+.
En hyperaktiv, stærkt alkoholiseret og vanvittig charmerende stewardesse kan der virkelig komme god underholdning ud af.
Det bliver ikke en ordentlig påskeferie uden gode krimier og thrillere!
Den nye streaming-tjeneste Paramount+ lanceres med Maisie Williams som rapkæftet eremit, der brat lukkes ud i livet. Morsomt, men noget uforløst.
2. sæson af Exit følger i samme fascinerende fodspor som 1. sæson, og det er ikke så tosset.
Disney+ beviser, at der stadig er meget spændende materiale at formidle fra det righoldige Marvel-univers.
Mange film er efterfølgende blevet “shinet op” af en misfornøjet instruktør – men ingen så omfattende som Justice League.
Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
En af 1980’ernes store komikere, Eddie Murphy, prøver hårdt på at genoplive en af sine komedieklassikere – men ender med at give os en langt mindre charmerende kopi.
New Orleans’ mest respekterede dommer havner i l*rt til halsen.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.