anmeldelse The Equalizer 2

Blodfattig selvtægt

Toeren om den benhårde, ensomme selvtægtsmand lever desværre ikke op til originalen.
The Equalizer 2

I The Equalizer (2014), der var løseligt baseret på en tv-serie fra 1980’erne, så vi Denzel Washington i rollen som Robert McCall. En pensioneret, formodet død agent med ekstreme færdigheder inden for efterretningsanalyse, nærkamp og brutale drab. Han får dagene til at gå med at køre taxi, læse tung litteratur og hjælpe folk fra nabolaget i nød.

Da datteren af hans boghandler bliver kidnappet af sin far, rejser McCall til Tyrkiet og tager sig af det. En helt igennem god mand, omend med et lejlighedsvis tvivlsomt moralsk kompas – McCall er manden, der anklager, dømmer og henretter uden retssag og/eller modargumenter. En handlingens mand. Da hans eneste ven, Susan (Leo), bliver dræbt under en mission i Bruxelles, sætter han himmel og jord i bevægelse for at tage livet af gerningsmændene.

Lad det være sagt med det samme: Det er en fornøjelse at se Denzel Washington som benhård enspænder i elegant koreograferede nærkampe, hvor han gennembanker alt fra kvalmende farsdrenge til hustrumishandlere og kyniske drabsmænd. På hjemmebanen forsøger den gode samaritaner samtidig at få en ung afroamerikaner på ret køl, som færdes i et tvivlsomt bandemiljø. Problemet med The Equalizer 2 er den forudsigelige, klichéprægede og meget utroværdige historie.

Især er filmens egentlige skurkes handlingsmønster svært at godtage; det virker for konstrueret og søgt. Sidehistorien om drengen fra nabolaget er heller ikke særlig interessant og alt for klichéagtig. Så var hans forhold til Chloë Grace Moretz i den første film langt mere tilfredsstillende. Bestemt en interessant omend lidt kedelig actionfilm, men heller ikke mere. Tre stjerner.

<
>
(Foto: Universal/Sony)

Hvis selve filmen ikke indfrier helt, er der intet at trække ned for, hvad angår den tekniske kvalitet på 4K-udgivelsen. Fejlfrit billede med usædvanlig skarphed, sortniveau og dybde samt naturlige farver. Det heftige surround-spor (Dolby Atmos) slår som en knytnæve i mellemgulvet, når Washington folder sine kampsportsfærdigheder ud! I bonusmaterialet får vi udeladte scener, trailers, et interview med Washington (som fortæller om sin første toer), to korte features og en fascinerende bag-om-filmen, der kan bryde ind, mens man ser selve filmen.

• 4K UHD BD
  • Release: 21/01/19
  • Instruktion: Antoine Fuqua