: Thale

André Øvredal satte standarden for norske mytiske skikkelser på film, da han instruerede Troldjægeren i 2010. Aleksander Nordaas tager tråden op med denne fantasy-thriller om Huldren, så nu er det bare at vente på et episk drama om Heksen, Genfærdet og Nissen …

Publiceret 19/10/2012 - 00:00
Thale

Thale er historien om de to opryddere på gerningssteder Elvis (Nervold) og Leo (Skard), der rydder op efter en gammel mand, som er gået bort, på en afsidesliggende gård langt ude i skoven. Under arbejdet opdager de en skjult kælder, hvor der er klare spor efter eksperimenter på dyr eller mennesker. I et badekar finder de en ung og smuk kvinde (Reinåmo), som hverken kan tale eller kommunikere normalt, og ved hjælp af gamle kassettebåndoptagelser og andre fund afdækker de en usædvanlig historie.

Filmskaber Nordaas skal have meget ros for det arbejde, han har lavet med denne film. Alle tekniske aspekter ved produktionen er rigtig gode, selv om vi er vant til et hak bedre CGI (computereffekter). Specielt imponerende er både billeder og scenografi. Thale er en flot idé og et godt udgangspunkt for en spillefilm, men desværre er der for mange huller i historien og vage antydninger. Thale mangler gennemslagskraft og magter ikke at være spændende eller underholdende nok, sådan som intentionen helt sikkert var. Vi satser på en bedre film næste gang. Tre stjerner.

BD’en viser, at Nordaas har meget godt at komme med. Den indeholder flere af hans kortfilm, som absolut imponerer både fortællermæssigt og æstetisk. Og både lyd og billede er mere end godkendt.

Thale

• Release: 29. august 2012