Anmeldelse Rio 2 3D

Skuffende fugleoperette

Stadig en farvestrålende visuel nydelse, men charmen og plottet fra den første film er kun en udvandet gentagelse.
Animation
Rio 2 3D

Fox Animation er efterhånden blevet en væsentlig konkurrent til Disney på det lukrative animationsmarked. Med blockbusteren Ice Age og senere Rio og Skovens hemmelige rige har de taget godt for sig af det store familiepublikum. Med Ice Age havde de fra starten en fantastisk historie med herlige figurer, men animation af skuffende kvalitet. Rio blev et vendepunkt for Fox: Endelig leverede de topkvalitet på både manuskript, plot og teknisk kvalitet. Og animation på højde med Disney/Pixar. Men toeren lever desværre ikke op til forventningerne.

Blu er blevet hjemmegående familiefar med kone og børn i storbyen Rio de Janeiro. Men da en flok af de sjældne blå papegøjer opdages dybt inde i Amazonas, og de trues af skovning, kalder eventyret igen på familien.

Filmen satser hårdt på simpel slapstick og heftige musiknumre – og ih hvor ser det flot ud, men det tilfører ikke rigtig historien og figurerne noget. Den er et sandt overflødighedshorn af ideer, men uden mål og mening eller retning, og hovedpersonerne nærmest drukner i det farvestrålende og hæsblæsende kaos. Så afgjort en seværdig film, men bestemt ikke en, der vil blive husket om et par måneder. Tre middelmådige stjerner.

Hvis historien ikke leverer topkvalitet, så skuffer den tekniske side til gengæld ikke. Både lydsporet (dts-MA 5.1) og det flotte, knivskarpe 3D-billede med funklende farver og ud-af-skærmen effekter imponerer stort. Derudover får vi et væld af bonusmateriale, bl.a. musikvideoer, udeladte scener, soundtrack, bag-om-filmen samt en masse minidokumentarer.

• Release: 27. august 2014
  • Instruktør: Carlos Saldanha
  • Stemmer: Jesse Eisenberg, Anne Hathaway, Kristin Chenoweth, Jake T. Austin, Jamie Foxx, Andy Garcia, Pierce Gagnon, will.i.am