: Restless

I løbet af sin mere end 25 år lange karriere har Gus Van Sant altid været et friskt og anderledes pust som amerikansk filmskaber. Med Restless gør han det, han kan allerbedst – fortæller en enkel historie om unge mennesker på en flot, poetisk og lavmælt måde.

Publiceret 18/05/2012 - 08:46
Restless

Enoch (Hopper) er en dyster ung mand, som har mistet begge sine forældre i en bilulykke, der også nær kostede ham selv livet. Dagene går med at gå uinviteret til begravelser som en slags kompensation for, at han aldrig fik sagt farvel til sine forældre. Til en af disse begravelser møder han den kræftsyge, men livsglade pige Annabel (Wasikowska), og de to udvikler et helt specielt forhold.

Restless er en flot og gribende film om noget så enkelt som kærligheden, livet og døden. Det kunne hurtigt blive banalt og kejtet, men Van Sant klarer at finde balancen og bruger billeder og udtryk til at formidle historien. Han lavede faktisk en stumfilmsversion af filmen samtidig med originalen, så han kunne få meget mere materiale til den færdige klipning!

Henry Hopper, som er søn af afdøde Dennis Hopper, yder en fin præstation, men viser, at han er uerfaren som skuespiller. Alligevel har han en speciel kvalitet, som gør, at han passer ind i rollen. Den, der virkelig imponerer, er Mia Wasikowska, som spiller Annabel – en stor præstation! Totalt set en fin og poetisk lille film, som gør indtryk uden at skrige højt. Fem stjerner.

Selv om filmen er god, så er BD’en ikke noget specielt. Ekstramateriale og lyd er absolut godkendt, men billedkvaliteten skuffer desværre.

Restless

• Release: 27. marts 2012