: Maratonmanden

En af 1970’ernes virkelig store thriller-klassikere udkommer endelig på Blu-ray. Med Maratonmanden befæstede Dustin Hoffman sin position som en af 1960’ernes og 70’ernes bedste og mest versatile karakterskuespillere.

Publiceret 03/07/2013 - 13:11
Maratonmanden

Instrueret af legenden John Schlesinger (Midnight Cowboy) kommer vi med ind i det ukomplicerede liv hos den historiestuderende Babe (Dustin Hoffman). Et liv, der vendes fuldstændig på hovedet, da han vikles ind i sin brors hemmelige liv med spionage og naziforbindelser. Da broren brutalt stikkes ned på Manhattan, og menneskene bag er overbevist om, at Babe ved noget, bliver han jaget vildt – samtidig med at han ikke længere ved, hvem han kan stole på, hverken myndigheder eller kæreste. Eller er han ved at blive paranoid?

Schlesinger serverer en tæt og intens thriller, hvor alt opleves fra Babes perspektiv, den uskyldige gennemsnitsamerikaner, som pludselig mister al kontrol. Forskellen i forhold til dagens thrillere er påfaldende; her tager man sig god tid til at bygge karaktererne op, og tempoet er behagelig roligt. Alligevel holder filmen en klar nerve hele filmen igennem, og dramaturgien bygger langsomt, men sikkert op mod klimaks.

Hoffman er strålende som den joviale og lidt naive Babe, og frygten i hans øjne under “tandlægebesøget” er vanvittig skræmmende. Laurence Olivier som den følelseskolde og kyniske nazist er den perfekte skurk. Filmen fremstår lidt umoderne og langtrukken set med nutidens øjne og ville nok have været tjent med en runde til i klipperummet, men den har tålt tidens tand usædvanlig godt. Fem stjerner.

En film fra 1976 forventer vi ikke har billedkvalitet som en fra 2013, men BD’en imponerer. Lydsporet (dts-MA 5.1) holder rigtig god kvalitet. Desværre intet bonusmateriale.

Maratonmanden

• Release: 17.april 2013