Lawrence of Arabia

Der er få film, som betegnelsen episk drama passer bedre på, end Lawrence of Arabia! Nu kan du endelig nyde den, sådan som den var tænkt at fremstå!
Lawrence of Arabia

Den sande historie om T.E. Lawrence (Peter O’Toole), en fanatisk britisk officer, som under første verdenskrig magter at samle det arabiske folk til sejr i krig mod osmannerne, fremstår i renoveret HD-version mere lækker end nogensinde, og Sherif Alis (Omar Sharif i sit livs glansrolle) kloge råd hjælper med at slå osmannerne tilbage. Under processen bliver den bemærkelsesværdigt sære Lawrence endnu mere fanatisk, fornægtende og desillusioneret over sit eget hjemland, end han var, før han ankom til Cairo.

Sine tre og en halv time til trods er det en vanvittigt gribende historie, som holder dig i ånde filmen igennem, et billede, som med den overvældende natur tager pusten fra dig, og udsøgt skuespil af O’Toole og birollerne. Med første verdenskrig som bagtæppe kommer vi med på Lawrences personlige rejse og transformation; stærkt urovækkende. Slå “episk film” op i en ordbog, og du bør få Lawrence of Arabia frem – en film, som har defineret storslåede dramaer siden. Seks strålende stjerner.

Både lyd- (dts-HD 5.1) og billedkvaliteten har til denne udgave fået en optimal renovering! Det golde og storslåede ørkenlandskab, som vi får mængder af, er her så skarpt og vitalt, at vi kan mærke sandkornene mellem tænderne. Lydsporet, som i høj grad består af musik, er klokkerent og i nydelig surround. Det bobler også over med bonusmateriale; i første række en times bag-om-filmen samt et interview i retrospekt med O’Toole, og derudover får vi løbende information under filmens gang, interview med producent Sam Spiegel, kig på premiereren samt en række minidokumentarer.

• Release: 14. november 2012
  • Instruktion: Mabrouk El Mechri
  • Medvirkende: Peter O’Toole, Alec Guinness, Anthony Quinn, Jack Hawkins, Omar Sharif, José Ferrer