: Kingsman: The Secret Service

Med Kingsman vi får en ellevild hyldest til James Bond og hans ligesindede.

Kingsman: The Secret Service

Alle ved, at de klassiske spion-thrillers (personificeret af Sean Connery og Roger Moore i rollen som James Bond) var stopfulde af klicheer, overdrivelser, søgte plots og karikerede skurke. Ikke desto mindre boblede de ofte over af stil og en nærmest uskyldig charme. Kingsman: The Secret Service – der er baseret på en tegneserie af Mark “Kick-Ass” Millar – balancer hårfint mellem hyldest til og parodi på spionfilmenes guldalder.

Colin Firth er topspionen Harry Hart fra den hemmelige organisation Kingsman, der ustandselig må redde verden. Under ledelse af Michael Cain opererer de uden for samfundet som sofistikerede riddere af det runde bord, der – med ubegrænsede midler – rejser Jorden rundt for at uskadeliggøre alverdens ukrudt. Her personificeret af IT-iværksætteren Samuel L. Jackson, der har sit eget lille initiativ til at begrænse befolkningstilvæksten …

Kingsman - The Secret Service_10

Firth vi har set i så forskellige roller som stammende konge, syngende faderkandidat i Mamma Mia og kynisk illusionist hos Woody Allen. Rollen som gentleman-spion mestrer han til fingerspidserne, både den britiske stiff upper lip og de heftige actionscener – hvoraf nogle er af en slags, vi nærmest ikke har set magen til! Også unge Taron Egerton overbeviser i sin transformation fra skater-bums til Harts nye spion-protegé. Desuden får vi både Mark “Luke Skywalker” Hamill og norske Bjørn Floberg (som svensk statsminister!) i morsomme biroller.

Kingsman - The Secret Service_9

Kingsman: The Secret Service er et veritabelt overflødighedshorn af sjove, infantile og hysteriske påfund. Filmens absolutte højdepunkt får vi, da Hart baner sig vej ud af en kirke fuld af fundamentalistiske kristne og afleverer følgende svada til en kvinde, der vil forhindre ham i at gå under prædikenen: “I’m a Catholic whore, currently enjoying congress out of wedlock with my black Jewish boyfriend who works at a military abortion clinic. Hail Satan, and have a lovely afternoon madam.

_FCB1826_photo_by_Colin_Bell.NEF KSS_JB_D51_04710.CR2 KSS_JB_D27_02661.CR2 KSS_JB_D25_02599.CR2 KSS_JB_D24_02429.CR2 KSS_JB_D011_01270.CR2
<
>

Man er bare nødt til at elske sådan en film! Indimellem tager al den “sjove” vold overhånd, men som en humoristisk og vellavet rutsjebanetur af et underholdnings-trip fungerer filmen glimrende. Fem stjerner!

Både lydsporet (dts-MA 7.1), der er proppet med 80’er-popmusik, og billedkvaliteten er helt i top. Ekstramaterialet byder på trailer, stillbilleder og en meget grundig bag-om-filmen på halvanden time.

• Release: 15. juni 2015
  • Instruktion: Matthew Vaughn
  • Med: Colin Firth, Taron Egerton, Samuel L. Jackson, Michael Caine, Mark Strong, Mark Hamill, Sofia Boutella