Følg oss på

Søg efter tests, nyheder, anmeldelser...

Anmeldelse Kadaver

Hvad skal man leve af efter dommedag?

Netflix’ første norske spillefilm har store ambitioner og et fascinerende plot, men svigter desværre på centrale punkter.
Karakter
Gyser
Kadaver

Med Kadaver præsenterer Netflix sin første norske spillefilm. Ambitionerne er store, og udgangspunktet lovende, men desværre holder det ikke hele vejen hjem.

Norge ligger i ruiner efter en atomkatastrofe, byerne er ødelagt og forurenet, og de overlevende kæmper om de knappe ressourcer, hvoraf mad er den mest prekære.

 

Da en omrejsende “cirkusdirektør” inviterer til fest og teater ledsaget af et gourmetmåltid, er den lille familie bestående af Leonora (Witt), Jacob (Gullestad) og deres datter Alice (Remman) ikke svære at lokke.

Der burde nok have ringet en klokke for Leonora og Jacob – når noget virker for godt til at være sandt, så er det det som regel også. Heri ligger da også hovedproblemet i instruktør Jarand Herdals andre spillefilm: Vi har virkelig svært ved at tro på den konstruerede historie.

Selvfølgelig er alting ikke, som det ser ud – hvilket vi heller ikke forventer af en gyser – men i det ekstravagante historiske hotel, der drives af den karismatiske Mathias (Harr), er der for meget, der ikke hænger sammen.

(Foto: Netflix)

Annonce

Herdal har bestemt en sans for det mystiske og en lækker visuel stil; det er spænding og troværdighed, det skorter på. Vi føres gennem rødklædte gange med tunge væg-til-væg-tæpper, makabre malerier og dunkel belysning, hvor “gæsterne” er iført creepy guldmasker, mens “skuespillerne” laver live-action teater. Fiffigt og fascinerende med flere gode enkeltscener, og visuelt er filmen en rigtig lækkerbisken.

Desværre tager hovedpersonerne for mange tåbelige valg, baggrunden for historien serveres drypvis på en måde, der hverken er elegant eller subtil, og slutningen er ét stort antiklimaks.

 

Kadaver_2 Kadaver_3 Kadaver_4 Kadaver_6 Kadaver_7 Kadaver_8 Kadaver_9
<
>
(Foto: Netflix)

Kadavers stærkeste kort er den iboende uhyggelige stemning, flot fotografering og gode skuespilpræstationer fra Thorbjørn Harr og Helge Jordal (der dog bliver brugt alt for lidt). Især Witt, der ikke ligefrem har Shelley Duvalls rædselsregister, og Gullestad slipper derimod uheldigt fra Kadaver, hvilket dog til dels skyldes et dårligt/ufærdigt manuskript, hvor der males med bred pensel, og dialogerne virker tvungne.

Der er desværre noget uforløst over hele projektet, og vi tror, at nogle ekstra runder med manuskriptet kunne have udbedret mange af filmens mangler. Tre lunkne stjerner.

 

Fuld adgang til Lyd & Billede for 3 kr

Få adgang alle +artikler, guider, anmeldelser samt til hele testarkivet i 1 uge.

Ingen bindingstid Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?
Fakta
  • Netflix
  • Release: 22. oktober 2020
  • Instruktion: Jarand Herdal
  • Med: Gitte Witt, Thomas Gullestad, Thorbjørn Harr, Tuva Olivia Remman, Kingsford Siayor, Helge Jordal
  • Genre: Gyser
  • Land: Norge
  • År: 2020
  • Tid: 1:26 timer
IMDB Rating
Summary:
forfatter
Skrevet af

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Redaktionen anbefaler

Læs også

Netflix’ første norske spillefilm har store ambitioner og et fascinerende plot, men svigter desværre på centrale punkter.

Netflix’ første norske spillefilm har store ambitioner og et fascinerende plot, men svigter desværre på centrale punkter.

Netflix’ første norske spillefilm har store ambitioner og et fascinerende plot, men svigter desværre på centrale punkter.

Netflix’ første norske spillefilm har store ambitioner og et fascinerende plot, men svigter desværre på centrale punkter.

Netflix’ første norske spillefilm har store ambitioner og et fascinerende plot, men svigter desværre på centrale punkter.

Netflix’ første norske spillefilm har store ambitioner og et fascinerende plot, men svigter desværre på centrale punkter.

Netflix’ første norske spillefilm har store ambitioner og et fascinerende plot, men svigter desværre på centrale punkter.

Netflix’ første norske spillefilm har store ambitioner og et fascinerende plot, men svigter desværre på centrale punkter.

Kontaktinformation

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
© 2020 Publish AS

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev
© 2020 Publish AS - Lyd & Billede arbejder efter reglerne for god presseskik. Som læser har du kun ret til at anvende indholdet på lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål. Du kan downloade, linke til og udskrive indhold fra lydogbillede.dk til private og ikke-kommercielle formål forudsat, at du henviser til kilden samt respekterer alle ophavsrettigheder. Du må ikke anvende indhold, herunder (men ikke begrænset til) ikoner, til noget andet formål eller på nogen anden måde end sådanne, som måtte være udtrykkeligt aftalt. 4:02 NB: Artikler, som ikke ligger bag betalingsmuren, er "købt fri" af vedkommende producent/leverandør.