Jupiter Ascending 3D

Endnu en katastrofelanding af en film fra de to Wachowski-søskende.
Sci-fi
Jupiter Ascending 3D

Hvis du – af ukendte årsager – gerne vil se Channing Tatum som latterlig “faun”, der lirer den ene håbløse og pinlige replik af efter den anden, og hvis du er stor fan af handlingsløs action med “spektakulære” (dvs. trættende) scener og en historie, der er henvendt til børnehavebørn – ja, i så fald, men kun i så fald, skal du se the Wachowskis’ (The Matrix) seneste filmkikser!

Her bliver vi vidne til en sæbeopera med store effekter samt kostumer, der ligner en blanding af Babylon 5, Star Trek og Narnia-filmene. Men desværre har de to Wachowski-søskende (tidligere Wachowski-brødre) – der sammen står for både manuskript og instruktion – helt glemt at finde på en god, engagerende historie til deres oppustede rumopera. Det hele ligner et koldt og uinteressant videospil med en papirtynd historie spundet omkring jagten på evigt liv og ungdommelig skønhed.

JUPITER ASCENDING

Vi vrider os nærmest i stolen af smerte, når vi ser, at Mila Kunis kan gå fra Black Swan til at lire replikker af, som hun gør i Jupiter Ascending. Noget af det mest tragiske er dog, hvor latterligt hjælpeløs og ynkelig “Universets Dronning” (Kunis) fremstilles. Uden “faunen på den hvide hest” er hun fuldstændig handlingslammet og ude af stand til at styre noget som helst.

Hen mod slutningen af filmen kommer the Wachowskis endda med en patetisk kvasi-kritik af det samfund, vi lever i; vi skal skam være glade og taknemmelige for, hvordan vi har det. Man er lige ved at brække sig! Det er muligt, at det går rent ind hos de allermest infantile, men til alle andre: Styr langt udenom! To dværgstjerner.

JUPITER ASCENDING JUPITER ASCENDING JUPITER ASCENDING JUPITER ASCENDING
<
>

Kan nogen ikke snart sætte en stopper for den omfattende produktion af kiksere fra de to Wachowski-søskende? Hvis du er ude efter en god og sjov science fiction-film, så se hellere den virile og originale Guardians of the Galaxy!

Det omfattende lydspor (Dolby Atmos) leverer topkvalitet på såvel dialoger som galaktiske eksplosioner. Billedkvaliteten i 3D er rigtig god, men mangler lidt skarphed og skuffer dybdemæssigt. Bonusmaterialet består af syv korte minidokumentarer.

• Release: 15. juni 2015
  • Instruktion: Andy & Lana Wachowski
  • Med: Mila Kunis, Channing Tatum, Sean Bean, Eddie Redmayne, Douglas Booth, Tuppence Middleton, Christina Cole