: Jernladyen

Streep er kompromisløs som Margaret Thatcher i sin fantastiske fortolkning af Storbritanniens store reformator, The Iron Lady.

Publiceret 13/08/2012 - 00:00
Jernladyen

Når man skal portrættere en så markant og historisk interessant person som Margaret Thatcher, er der ikke så mange kvalificerede skuespillere at vælge imellem. Med Meryl Streep i rollen kan man for eftertiden sige, at der kun findes én!

Jernladyen er fortællingen om og portrættet af en af de mest omtalte og indflydelsesrige kvinder i historien – Margaret Thatcher. Filmen beskæftiger sig med det meste af hendes liv og skifter mellem tiden som ung ambitiøs lokalpolitiker, der tog sin uddannelse ved Oxford University, til hun tog hånd om Det Konservative Parti og blev premierminister, til hendes sidste dage som gammel og dement.

Phyllida Lloyd (Mamma Mia) har lavet en solid og reflekteret skildring af Thatchers liv. Filmen har god struktur og dramaturgi, og den belyser interessante sider af politikerlegenden. Selv om instruktionen, manuskriptet og hele produktionen er tilfredsstillende, så er der ét element, som bærer det hele: Meryl Streep. Hun giver en særdeles imponerende tolkning af “The Iron Lady”. Selv om hun har udtalt, at hun ikke vidste noget om Thatcher, så klarede hun med kun nogle måneders hårdt arbejde at præstere så overbevisende, at man aldrig tvivler på karakteren. Det resulterede selvfølgelig i hendes 17. Oscar-nominering (!), og for tredje gang vandt hun. Totalt set en film, som overrasker, og som handler om så meget mere end en kontroversiel politikers liv. Fire stjerner.

Af bonusmateriale er der en halv times bag-om-filmen med informative interviews samt fem minidokumentarer, som belyser diverse aspekter ved produktionen. Lyden i dts-HD er næsten helt perfekt, og billedet er i topklasse. Køb anbefales!

Jernladyen

• Release: 26. juni 2012
  • Instruktion: Phyllida Lloyd