: Jagten

Thomas Vinterberg var bestemt medvirkende til at sætte nordisk film på verdenskortet, da han instruerede den første dogmefilm, Festen, i 1998. Med Jagten er han tilbage med en lignende tematik i endnu et lille kunststykke af en film og med Mads Mikkelsen i en af sine allerstørste præstationer som skuespiller.

Publiceret 06/09/2013 - 10:36
Jagten

Lucas (Mikkelsen) er i begyndelsen af fyrrerne og bor i en lille landsby, hvor alle kender alle. Han kæmper med at få livet på ret køl eller en tung skilsmisse, hvor han også må arbejde hårdt med at genopbygge forholdet til sin teenagesøn Marcus. Lucas arbejder i en børnehave, hvor han bl.a. har god kontakt til den fem år gamle Klara, som er datter af en af hans bedste venner, Theo (Larsen). Klara føler sig afvist af Lucas efter en lille misforståelse, og det gør, at hun kommer med en bemærkning; en løgn, som skaber et kollektivt hysteri og en heksejagt uden lige i det lille, trygge samfund. Lucas må kæmpe en hård og ensom kamp for at redde sit liv og sin værdighed.

Efter den fantastiske succes med Festen for 15 år siden har Vinterberg lavet en del mere eller mindre vellykkede produktioner af forskellig art. For tre år siden kom han stærkt tilbage med den bundsolide Submarino, og nu følger han op med endnu en stor film. Jagten er en intelligent og skræmmende fortælling om, hvor hurtigt mennesker kan miste alt, og hvor uendelig uretfærdigt og brutalt et samfund kan være under de rette omstændigheder.

Manuskriptet – som er skrevet af Vinterberg sammen med Tobias Lindholm – er imponerende og bliver behandlet rigtig godt af alle de fantastiske skuespillere i denne film. Thomas Bo Larsen er stor i rollen som Theo, men det er Mads Mikkelsen, der virkelig gør denne film til en hjerteskærende præstation uden sidestykke. Rollen gav ham også fuldt fortjent prisen som bedste mandlige skuespiller under filmfestivalen i Cannes. Jagten er en stor og vigtig film, som sætter dybe spor. Fem stærke stjerner.

Den anbefales på det varmeste på Blu-ray! Der er ganske vist ikke meget ekstramateriale, men det kompenseres der for med en utrolig smuk audiovisuel præstation, som vi sjældent har set magen til på disse breddegrader.

Jagten

• Release: 5. juni 2013
  • Instruktion: Thomas Vinterberg