: In the Heart of the Sea 3D

Historien om Moby Dick fortalt på heroisk vis er en visuel nydelse.

Publiceret 25/05/2016 - 09:13
In the Heart of the Sea 3D

Historien om den sagnomspundne hvide kæmpehval Moby Dick har fascineret os, siden Herman Melville skrev bogen af samme navn i det Herrens år 1851. Melvilles murstensroman var løseligt baseret på sænkningen af hvalfangerskibet “Essex” i 1820, og nu har Ron Howard så lavet en film om jagten på udyret og om hvalfangernes hårde liv i 1800-tallet. Det er blevet en visuel fest af en film – højdramatisk og teknisk vellavet, men ikke uden svagheder.

Den hårdføre Owen Chase (Hemsworth) er en underdog, der fra ydmyge kår har arbejdet sig op til førstestyrmand, men da han skal forfremmes til kaptajn, kommer den uerfarne George Pollard Jr. (Walker) og snupper jobbet for næsen af ham. Han er nemlig rederens søn. Dermed begynder en meget forudsigelig konflikt mellem de to kamphaner, idet de begiver sig ud på jagt efter den forjættede hvalolie. Og hjemme venter – selvfølgelig – en gravid kone på vores helt med stort H.

In the Heart of the Sea 3D
In the Heart of the Sea 3D

Historien fortælles i fire akter med forberedelserne og familien derhjemme, den langvarige jagt, angrebet og endelig kampen for overlevelse. Den røde tråd er Herman Melville (Whishaw), der interviewer et af de overlevende besætningsmedlemmer (Gleeson). Mødet med Moby Dick er desværre lidt af et antiklimaks, der nærmest er ovre, før det er begyndt. Vi sidder lidt snydt tilbage.

In the Heart of the Sea 3D
In the Heart of the Sea 3D

Som man kan se af Howards imponerende CV (bl.a. Da Vinci mysteriet, Cinderella Man, Et smukt sind og Apollo 13), er han glad for melodrama – lidt for glad, hvilket In the Heart of the Sea også bærer præg af. Desværre bliver personerne for karikerede og stereotype, og dramaturgien ofte for kunstig og iscenesat.

In the Heart of the Sea 3D
In the Heart of the Sea 3D

Når det er sagt, så er Howard en mester i at genskabe historiske rammer ned til mindste detalje. Vi føler virkelig, at vi er sat 170 år tilbage i tiden. Lækker fotografering med flotte close-ups og storslået natur i en vidunderlig farvepalet, der matcher årstiden, samt havet og det mørke, beskidte skib og dets mandskab er alt sammen med til at øge spændingen i jagten på den enorme hval. Filmen er et visuelt mesterværk og indimellem meget spændende, omend lige lovlig dramatiseret. Fire søstærke stjerner.

IN THE HEART OF THE SEA In the Heart of the Sea 3D_8 IN THE HEART OF THE SEA In the Heart of the Sea 3D_6
<
>
In the Heart of the Sea 3D

Lydsporet (Dolby Atmos) er i en klasse for sig, og om bord på skibet høres alle lyde tydeligt og detaljeret, fra havsprøjt over knirkende træværk til brølende officerer. Referenceklasse! Billedkvaliteten i 3D tilfører lækker dybde på det store hav og får hvalerne og havet til nærmest at komme ud af skærmen. Af ekstramateriale er der en grundig bag-om-filmen, en række udeladte/forlængede scener, trailere samt nogle minidokumentarer.

In the Heart of the Sea 3D

• Release: 26. april 2016
  • Instruktion: Ron Howard