anmeldelse Ikke så mørkt igen

The Dark Tower

Stephen King-roman bliver en gennemsnitlig action-fest på det hvide lærred.
ActionFantasy
Ikke så mørkt igen

Verdens mest filmatiserede forfatter, Stephen King, har skrevet hele otte bøger om The Dark Tower, en blanding af sci-fi, fantasy og western-action, hvor Jorden (og universets) eksistens afhænger af et gigantisk sort tårn (meget lig Burj Khalifa i Dubai). Tårnet holder alverdens ondskab og dæmoner – i filmen personificeret af overskurken The Man in Black/Walter (McConaughey) – ude af vores del af verden.

På Jorden, nærmere bestemt i New York, bor den 11-årige Jake (Taylor). I flere måneder har han haft meget livagtige mareridt om det høje, sorte tårn, manden i sort og revolvermanden, der prøver at stoppe ham. Hans forældre er overbevist om, at han har brug for psykologhjælp, og vil sende ham væk, men Jake flygter ind i en portal på Manhattan og havner pludselig i en anden verden, hvor han møder revolvermanden Roland (Elba).

Da vi første gang så traileren til The Dark Tower, var vi mildt sagt skeptiske. Den bar præg af hæmningsløs action uden indhold og substans. Traileren svarer dog dårligt til filmen, for her er tempoet langt mere nedtonet, faktisk i skuffende grad. Den danske instruktør Nikolaj Arcel (En kongelig affære) har andre planer for den første film i en planlagt serie.

(Foto: Sony/Universal)

Både Matthew McConaughey og Idris Elba leverer mere end godkendte præstationer som fascinerende figurer, men som helhed falder filmen igennem. Den mangler nerve, dybde og interesse. En efterfølger er allerede planlagt; med den får vi forhåbentlig mere kød på benet, så historien får mere mening og dybde – den første film bærer for meget præg af at være en introduktion til historien. The Dark Tower er overraskende flad i forhold til det interessante plot. Tre middelmådige stjerner.

4K-disken byder på et heftigt og detaljeret surround-spor (Dolby Atmos), der virkelig slår fra sig. Billedet er skarpt og detaljeret, men gennemgående lidt for mørkt. Som bonus får vi udeladte scener, bloopers, trailere samt seks korte features, der kun skraber i overfladen.

4K UHD Blu-ray
Release: 18. januar 2018
Instruktion: Nikolaj Arcel