: Hypnotisøren

Efter den gedigne bogsucces med Hypnotisøren af synonymet Lars Kepler og med den erfarne og meriterede Lasse Hallström i instruktørstolen forventede svenskerne sig en ny succes a la Millennium-trilogien. Det blev dog ikke nogen biografsucces, men derimod en usædvanlig søgt og kedelig thriller.

Publiceret 11/04/2013 - 09:53
Hypnotisøren

Den erfarne – og passende klichéagtige – kriminalbetjent Joona Linna (Zilliacus) kaldes ind, da en hel familie brutalt stikkes ned i Stockholm. Faderen finder de i motionscenteret, mens mor, datter og søn findes ilde tilredt i hjemmet. Sønnen overlever, men ligger i koma. Uden klare spor vender Joona sig mod ukonventionelle løsninger og tilkalder lægen og hypnotisøren Erik Bark, en fordrukken Persbrandt, for at løse sagen.

Historien skriger af at være overkonstrueret, usandsynlig og meget lidt troværdig. Vi har ikke læst bogen, men kan ikke tro, at plottet er lige så trist, som filmen fremstiller det. Her har Hallström kastet al dramaturgisk fremdrift over bord og forsøger at dække over det svage plot fuld af huller med et personligt drama i Barks familieliv. Desværre forværrer det grebet om historien yderligere, idet filmen mister meget af sin spænding. Løsningen er så latterlig, at vi ikke ved, om vi skal le eller græde!

Som om det ikke var nok, at filmen i sig selv skuffer stort, så har man produceret en Blu-ray med bemærkelsesværdigt elendig billedkvalitet! I mørke scener forsvinder al kontrast, og billedet “gror” fuldstændig sammen. Lydsporet er okay, men heller ikke mere. En helt fin bag-om-filmen og udeladte scener bidrager til at belyse filmen – uden at vi bliver klogere på, hvordan det kunne gå så galt.

Hypnotisøren

• Release: 22. marts 2013
  • Instruktion: Lasse Hallström