anmeldelse: House of Cards, 6. sæson

Feministerne indtager D.C.

6. sæson af House of Cards er desværre en ret kedelig affære og én lang undskyldning til #MeToo-bevægelsen.
Karakter
Drama
House of Cards, 6. sæson
Annonce
Annonce
forfatter

Vi kender alle baggrunden for, at Kevin Spacey blev fyret fra hovedrollen som den manipulerende, kyniske djævel Francis Underwood i House of Cards – han var kort sagt lidt for glad for at klappe unge fyre i måsen. Om den offentlige “henrettelse” af Spacey var rigtig eller ej, skal vi lade ligge, men at fraværet af hans karakter er et stort savn i 6. sæson, er hævet over enhver tvivl.

Vi bliver hurtigt klar over, hvad den røde tråd i sæsonen er: Der skal klart og tydeligt slås ned på enhver form for seksuel chikane, mens det fremhæves, hvor meget og hvor længe kvinder er blevet holdt nede af mænd. Som Claire siger det ligeud: “The reign of the middle-aged white man is over.”

I og for sig okay, så længe de formår at holde underholdningsværdien oppe med de beskidte spil, der præger livet i den politiske top. Men nej, Claire Underwood er ikke nogen kopi af Francis. Hun er faktisk ikke engang en kopi af sit tidligere jeg, men fremstår mere som en kvinde med en idealistisk agenda, nemlig at knuse glasloftet – om end det er en agenda, som hun stadig er villig til at gå over lig for at forsvare.

Personerne og handlingen virker ikke særlig troværdige, og vi har det især svært med Diane Lane og Greg Kinnear som det stenrige søskendepar the Shepherds. Deres konflikter med Claire virker konstruerede og kunstige. Kinnear er den mandschauvinistiske, Trump-agtige mogul, der er vant til at få det, som han vil have det, og vil sætte “ kvindemennesket” i Det Hvide Hus på plads.

Annonce

Den tidligere spindoktor og helt igennem usympatiske Mark Usher (Scott) er nu steget i graderne til vicepræsident og spiller åbenlyst på “fjendens” hold, uden at det lader til at genere Claire nævneværdigt. Hun fremstår i det hele taget usædvanlig svag og naiv i begyndelsen af sæsonen, der starter trægt og ret kedeligt. Først da den evigt loyale Doug Stamper (Kelly) træder ind i manegen igen, kommer der lidt fart over feltet – men det er lige lovlig sent.

<
>
(Foto: Netflix)

Vi kan konkludere, at et godt manuskript desværre er blevet ofret på den politiske korrektheds alter, idet det hele kan koges ned til ét eneste langt mea culpa fra producenterne. Tre svage stjerner. (Anmeldelsen er baseret på de første fem af otte episoder).

Hele 6. sæson kan streames fra den 2. november.

(Foto: Netflix)

Fakta
  • Netflix
  • Release: 2. november 2018
  • Instruktion: Alik Sakharov, Robin Wright
  • Med: Robin Wright, Michael Kelly, Campbell Scott, Diane Lane, Greg Kinnear, Lars ­Mikkelsen, Boris McGiver
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 7:20 timer
IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.