: Gangster Squad

Med en imponerende rolleliste og en højst interessant baggrundshistorie er det egentlig forbløffende, hvor overfladisk Gangster Squad er blevet. Når det er sagt, så er der mange lækkerier for øjnene i filmen, og det er utvivlsomt seværdig underholdning.

Publiceret 19/06/2013 - 12:26
Gangster Squad

Filmen er inspireret af den sande historie om gangsteren Mickey Cohen (Penn), som kontrollerer Los Angeles med stoffer, prostitution og gambling i slutningen af 1940’erne. Politichef Bill Parker (Nolte) engagerer politibetjent John O’Mara (Brolin) til opgaven med at udføre selvjustits for at få bugt med den organiserede kriminalitet på den amerikanske vestkyst, og O’Mara samler et hold mænd med forskellige kvaliteter til den farlige mission.

Gangster Squad er en kontroversiel genrefilm, som benytter sig af simple virkemidler i fortællingen. Karaktererne i filmen, specielt Sean Penns fortolkning af Cohen, er på grænsen til det karikerede, hvilket giver filmen et præg af at være for lidt nuanceret og meget sort-hvid i sin fremstilling. Men det er nok intentionen fra instruktør Ruben Fleischers side, og det er tydeligt, at filmen skal være en hyldest til klassiske gangsterfilm fra 1930’erne og 40’erne. Det havde dog været en fordel med et dybere dyk ned i flere af filmens tilsyneladende interessante karakterer. Produktionsdesign og kostumer er imponerende, og både plot og dramaturgi fungerer, men samlet set en hul og overfladisk film, der ikke sætter sig dybe spor. Fire stjerner.

Gangster Squad er blevet en anbefalelsesværdig udgivelse på Blu-ray. Massevis af interessant bonusmateriale og et næsten perfekt billede. Lydsporet (dts-MA) er virkelig imponerende og får topkarakter!

Gangster Squad

• Release: 13. maj 2013
  • Instruktion: Ruben Fleischer