: Fuck up

Ikke helt så sjove nordmænd sniffer og smugler kokain bedøvet af nostalgi.

Publiceret 07/08/2012 - 00:00
Fuck up

Øystein Karlsen, som står bag tv-serien Dag, har taget store dele af ensemblet med sig og lavet en spillefilm i samme stil. Den føjer sig til rækken af sorte norske komedier, som ikke helt lykkes.

Fuck up er historien om fire venner fra Halden, som har holdt sammen hele livet, men som er i færd med at glide fra hinanden. Jack (Øigarden) er notorisk utro og misbruger kokain, samtidig med at han prøver at tage kørekort til ambulance. Rasmussen (Baasmo-Christiansen) er også misbruger og hyppig gæst hos politiet efter daglige indbrud hos bilforhandlere. Glen (Antonsen) smugler stoffer over grænsen til Sverige, men er uheldig med skovens konge. Robin (Novotny) er den eneste, der har opført sig ordentlig og er blevet læge, men har nok problemer med sin syge far og de gale venner. I løbet af et døgn skal de fire prøve at få livet på ret køl, men problemerne står i kø.

Der kan siges meget godt om denne film. Skuespillerne gør alle et godt job, og det må være en af de bedste præstationer fra Jon Øigarden. Billede og produktion er godt gennemført, selv om det er alt for mørkt hele tiden. Det største problem med filmen ligger i manuskriptet, der simpelthen ikke er godt nok. Efterhånden som fortællingen skrider frem, mister den fodfæste og rytme, og alle elementer, som bygger op mod noget, går i opløsning. Et andet problem er, at den er uden tilstrækkelig troværdighed og logik, hvilket er nødvendigt, uanset hvor skør historien er. Tre stjerner.

At anskaffe sig Fuck up på Blu-ray er ikke noget, der specielt kan anbefales. Intet ekstramateriale ud over et kommentarspor, og lyden og billedet er godt uden at begejstre.

Fuck up

• Release: 27. juni 2012