: Fasandræberne

Blu-ray anmeldelse

Skandinaviske krimier har vakt opsigt langt ud over Skandinaviens grænser, og Jussi Adler-Olsen sælger godt med sin serie om Afdeling Q. Desværre er Fasandræberne ikke meget andet end en skuffende, stereotyp samlebåndskrimi.
Karakter
Thriller
Fasandræberne
Annonce
Annonce
forfatter

I den vitale Kvinden i buret (2013) mødte vi den udslidte politimand Carl Mørk (Kaas) og hans uerfarne partner Assad (Fares), der placeres i en kælder under Politigården i København for at opklare gamle, uløste sager. Formålet er mest at få den besværlige Mørk af vejen, men selvfølgelig lykkes tingene for det umage par. I opfølgeren suppleres de af sekretæren Rose, uden at hun dog sætter sig nogen spor i handlingen.

 

 

I Fasandræberne trækker Adler-Olsen veksler på alle krimigenrens klicheer. Her er fordrukne politifolk, sammensværgelser på højt plan og vulgære rige, der leger med andres liv (og skyder truede dyr), alt sammen med udgangspunkt i en af Danmarks fineste kostskoler. En kostskole, hvor næsten hele magtapparatet har gået, og hvor “Brødrene” vil gå til yderligheder for at forsvare hinanden.

Annonce

Fint nok, det er trods alt en krimi. Filmens største problem er snarere, at den fuldstændig mangler nerve, dramaturgisk udvikling og spænding. Og at slutningen er et solidt uforløst antiklimaks. Desuden er der dumpekarakter til makeup-afdelingen: Sjældent har vi set så overdrevent sminkede narkomaner – man skulle tro, at de var sminket til en teaterscene og ikke en film! Ovenikøbet er Fasandræberne gennemgående gråt og trist filmet (endnu en kliché), men det klæder på en måde den sørgelige historie.

 

Fasandreperne_9 Fasandreperne_8 Fasandreperne_7 Fasandreperne_6 Fasandreperne_5 Fasandreperne_4 Fasandreperne_3 Fasandreperne_2
<
>

 

Trods godt skuespil fra Kaas, Fares og Curcic ender det hele som en tandløs forestilling uden hverken højdepunkter eller spændingskurve, og filmen er alt for forudsigelig. En okay samlebånds-thriller til at slå to timer ihjel med en hverdagsaften, men meget hurtigt glemt. Tre stjerner.

God billedkvalitet, men nogle lidt for nedtonede scener. Lydsporet (dts-MA 5.1) har uklare dialoger, der af og til drukner i krævende scener. Intet bonusmateriale.

Annonce

 

Fasandreperne_10

Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • Release: 9. marts 2015
  • Instruktion: Mikkel Nørgaard
  • Originaltitel: -
  • Med: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Johanne Louise Schmidt, Danica Curcic, Pilou Asbæk, David Dencik, Sarah-Sofie Boussnina
  • Genre: Thriller
  • Land: Danmark
  • År: 2014
  • Tid: 1:59 timer
IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

At 40 procent af de spanske mænd går på bordel, var en chokerende nyhed for os – men søreme om Álex Pina ikke formår at lave bragende underholdning ud af tragedien.
April byder på masser af guf fra streaming-tjenesterne, og du kan også streame indhold fra den “nye” Paramount+.
En hyperaktiv, stærkt alkoholiseret og vanvittig charmerende stewardesse kan der virkelig komme god underholdning ud af.
Det bliver ikke en ordentlig påskeferie uden gode krimier og thrillere!
Den nye streaming-tjeneste Paramount+ lanceres med Maisie Williams som rapkæftet eremit, der brat lukkes ud i livet. Morsomt, men noget uforløst.
2. sæson af Exit følger i samme fascinerende fodspor som 1. sæson, og det er ikke så tosset.
Disney+ beviser, at der stadig er meget spændende materiale at formidle fra det righoldige Marvel-univers.
Mange film er efterfølgende blevet “shinet op” af en misfornøjet instruktør – men ingen så omfattende som Justice League.
Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
En af 1980’ernes store komikere, Eddie Murphy, prøver hårdt på at genoplive en af sine komedieklassikere – men ender med at give os en langt mindre charmerende kopi.
New Orleans’ mest respekterede dommer havner i l*rt til halsen.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.