De Urørlige

Usædvanlig film om venskab og om at bryde sine grænser.
De Urørlige

Den sande historie om den fra-halsen-og-ned lamme franske mangemillionær, der ansætter en ukonventionel “sygeplejer”, som han udvikler et specielt og ekstraordinært venskab til, er en perle af en film, som garanteret både vil åbne op for latteren og røre din sjæl!

Den ensomme mangemillionær Philippe (Frankrigs nationalskat François Cluzet) tager et dristigt valg, idet han ansætter den småkriminelle Driss (Omar Sy) som sin nye personlige assistent/plejer. Driss er bestemt ikke ude efter jobbet, kun efter at få et stempel, som kan sikre ham flere fordele, men stille og roligt bliver han også overbevist om glæden og udfordringen ved at hjælpe den ubevægelige mand.

Olivier Nakache (instruktion) har klaret den lille genistreg at fortælle en i udgangspunktet trist og dramatisk historie med et glimt i øjet og et spark til tilsvarende, konventionelle film. Selvfølgelig er det garanteret en – usædvanlig og fantastisk – sand historie, men vær ikke i tvivl om, at det er den dramatiserede version, vi får serveret. Dog er det ikke nogen solskinshistorie, der foldes ud. Her er modgang, tårer og fortvivlelse forenet med en ukuelig livsglæde og håb. En udsædvanligt stærk film, som dog ville vinde på at være lidt mindre dramatiseret. Fem stærke stjerner.

Lydkvaliteten er upåklagelig, og billedet bringer skarpe kontraster og klare farver frem. Som bonus får vi en god bag-om-filmen samt nogle udeladte scener.

• Release: 19. marts 2013
  • Instruktion: Olivier Nakache