anmeldelse: Keeedelig Christie

Crooked House

Overraskende kedelig filmatisering af Agatha Christie-krimi.
Karakter
Keeedelig Christie
Annonce
Annonce
forfatter

Ud fra coveret at dømme skulle man tro, at vi burde berede os på en gyserfilm fra et hjemsøgt herskabshus. Men det er slet ikke, hvad Crooked House byder på. Her får vi en meget klassisk Agatha Christie-historie serveret, på godt og (mest) ondt.

Vi befinder os i den afdøde mangemillionær Leonides’ slot. Hans barnebarn Sophia (Martini) er overbevist om, at nogen i familien har taget den gamle af dage, og hyrer privatdetektiven Charles (Irons) til at løse sagen. Tilsyneladende har alle familiemedlemmer både motiv og mulighed for at stå bag.

Desværre fremstår hele plottet som en to timer lang anakronisme, hvor vi kun venter på at få at vide, at det var butleren, der gjorde det. Bogen er skrevet i 1950’erne, handlingen foregår i 1950’erne, og instruktør og manuskriptforfatter har åbenbart besluttet, at filmen skulle produceres, som om den var lavet i 1950’erne! Et forældet formsprog, der minder om en teaterforestilling eller ufrivilligt komisk tv-teater, hvor visse af skuespillerne også tror, at de står på en scene i West End – stive, teatralske og overartikulerede.

Oven i hatten er den påståede kærlighedsaffære mellem Sophia og Charles fuldstændig uden gnist og følelser – og tenderer til koketteri. Selv et stjernehold af skuespillere kan ikke redde denne film fra at virke mindre spændende end at se maling tørre. To stjerner.

Annonce

Brugbar billedkvalitet og et flot lydspor (DTS-MA 5.1). Kun tre superkorte features som bonusmateriale.

Crooked_House_4_29426 Crooked_House_3_29425 Crooked_House_2_29424
<
>
Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
Blu-ray Release: 15. februar 2018 Instruktion: Gilles Paquet-Brenner Med: Christina Hendricks, Gillian Anderson, Stefanie Martini, Glenn Close, Max Irons, Julian Sands, Terence Stamp Genre: Krimi Land: UK År: 2017 Tid: 1:55 timer
IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.