anmeldelse: Castle Rock, 2. sæson

Caplan brillerer

Stephen Kings mangefacetterede gyserunivers bliver revitaliseret i 2. sæson af den fabelagtige Castle Rock.
Karakter
Gyser
Castle Rock, 2. sæson
Annonce
Annonce
forfatter

1. sæson af Castle Rock hensatte os til Stephen Kings hjemmebane, staten Maine, og den forbandede lilleby Castle Rock – tæt på det legendariske Shawshank-fængsel og med så mange referencer til Kings univers, at det må være en våd drøm for hans hardcore-fans.

I 2. sæson har serieskaberne benyttet sig af et greb, som vi alt for sjældent ser i TV-serier: At skifte hele persongalleriet ud. Hvilket er godt her, for ganske vist var 1. sæson både spændende, fascinerende og underholdende, men den sidste tredjedel trådte vande.

Vi befinder os i den samme by med alle dens morbide mordgåder og skeletter i skabene (og under jorden), men hovedpersonerne denne gang er den omrejsende sygeplejerske Annie Wilkes (Lizzy “Masters of Sex” Caplan) og hendes datter, Joy (Fisher).

https://www.youtube.com/watch?v=9bytPaQ5I8U

Annie er på flugt. Fra sin fortid, fra myndighederne og fra sine egne dæmoner. Hun er manisk overbeskyttende over for datteren og gnasker antidepressiver – som hun stjæler fra de hospitaler, hvor hun kortvarigt arbejder – som var det slik. Da hun møder uventet forståelse fra sin chef, lægen Nadia (Warsama), beslutter hun sig for at slå sig ned – og så bryder helvede løs …

Annonce

I den lille by nyder krigsveteranen “Pop” (Robbins) stor respekt. Efter at have gjort tjeneste i Somalia tog han initiativ til modtagelse af somaliske flygtninge i Castle Rock og adopterede endda to somaliske børn, Nadia og Abdi.

Som voksen strides Abdi nu med sin stedbror Ace (Paul Sparks fra House of Cards) om, hvem der skal leje lokaler ud til de somaliske købmænd. Abdi er ved at opføre et nyt gigantbyggeri til dem, direkte oven på dystre hemmeligheder og med det hjemsøgte Marsten House som nabo.

Serien er et herligt miks af psykologisk thriller og bloddryppende gyser – helt i Stephen Kings ånd – og har et fascinerende, creepy lilleby-persongalleri, hvor alle slæber rundt på mørke hemmeligheder, plus en rollebesætning, der nærmest overpræsterer.

Vi vil især fremhæve den vidunderlige Lizzy Caplan, der yder en enestående præstation som paranoidt, pillegnaskende nervevrag. Hendes øjne er som tintallerkener, der lyser af uro og ængstelse; den måde, hun går på, formidler hendes forkvaklede psyke; og hun skifter fra “normal” til rablende vanvittig på et splitsekund. En Emmy-værdig præstation!

Tim Robbins tilbage i velkendt territorium i Castle Rock … (Foto: HBO)

At selveste “Mr. Shawshank” er tilbage i byen med det fængsel, han stak af fra i 1994, er et herligt greb fra serieskabernes side, og Tim Robbins leverer som sædvanlig varen.

Annonce

Castle Rock er proppet med referencer til Kings mange værker, men er ikke en direkte efterfølger til nogen af dem. De fleste vil nok genkende Annie Wilkes (tip: Hun er kendt for at knuse folks ankler med en forhammer) såvel som det legendariske rædselshus Marsten, men bare rolig: Du kan få fuldt udbytte af serien uden at kende Kings bøger.

Hvis du kan lide overraskende og intelligente gysere med et fascinerende persongalleri og overnaturlige twists, vil serien sidde lige i øjet. Fem skrækindjagende stjerner.

Desværre skuffer billedkvaliteten fra HBO endnu en gang med grumsede mørke scener, artefakter og dårlig skarphed. Surround-sporet er nogenlunde. (Anmeldelsen er baseret på de første tre ud af ti episoder).

<
>
(Foto: HBO)
Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 19 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • HBO
  • Release: 24/10 2019
  • Instruktion: Greg Yaitanes
  • Med: Lizzy Caplan, Tim Robbins, Elsie ­Fisher, Paul Sparks, Yusra Warsama, ­Barkhad Abdi, Matthew Alan
  • Genre: Gyser
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 10:00 timer

 

IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Disney ryster selve fundamentet for biografernes eksklusive filmmonopol.
Historisk Golden Globe til afdød stjerne.
Amazons streaming-tjeneste vil tilbyde mere eksklusivt indhold til de nordiske kunder og lancerer et samarbejde med ErosSTX.
Efter en lang coronapause er ventetiden (snart) forbi – se traileren til 4. sæson her.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.