Bjergkøbing Grand Prix

Kjell Aukrust skrev og Ivo Caprino instruerede tilbage i 1975 den eventyrlige Bjergkøbing Grand Prix – der stadig er den mest sete biograffilm i Norge.

Publiceret 06/02/2014 - 12:22
Animasjon
Bjergkøbing Grand Prix

Kjell Aukrust hentede inspiration til sine fantasifulde historier og figurer i lokalsamfundet i Alvdal og Tynset. Og med den excentriske opfinder Theodor Fælgen og hans to følgesvende, den selvsikre og frygtløse Sofus og den konstant bekymrede Ludvig, ramte han noget i den norske folkesjæl. Godt hjulpet på vej af Ivo Caprinos fantastiske animatorer fik de elskelige figurer evigt liv.

Historien er kort og kompakt med en lidt haltende dramaturgi, og den blev nok båret af sin kultstatus, for som helhed føles filmen lidt ufærdig. Når det så er sagt, er det stadig en sjov, spændende og ukonventionel familiefilm, der oser charme og fortælleglæde. Og vi tager hatten af for stop-motion teknikken! Med ubetalelige karakterer og en detaljerigdom, der stadig forbløffer, er det en af ​​Norges største filmskatte.

Caprino Studios har restaureret filmen billede for billede, og slutresultatet er dybt imponerende. Der er tale om en digital restaurering, som normalt kun bliver amerikanske klassikere til del. Billedet er upåklageligt, og lyden (Dolby Digital 5.1) er sprød og detaljeret – dog med en lidt skarp diskant. Vi kan garantere, at væddeløbet i Bjergkøbing aldrig har fremstået mere levende. Det her er animation af højeste klasse.

Filmen er omformateret til 16:9, men ingen væsentlig information er gået tabt, snarere tværtimod: Hvor der har været for lidt information i råmaterialet, har de tilføjet mere digitalt (hvilket kun er synligt i enkelte scener).

Bonusmaterialet byder bl.a. på en utrolig fascinerende, detaljeret og informativ timelang bag-om-filmen, der tager os med hele vejen før og under indspilningen. Den giver et unikt indblik i processen, men er lige lovlig teknisk, og vi savner flere levende billeder. Dokumentaren ville også have været tjent med en fortæller med mere afstand til begivenhederne. Desuden medfølger et hæfte med originale avisudklip og plakater samt det originale manuskript, ellers det samme som dvd-udgivelsen. Kommentarspor mangler.

Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer