Anmeldelse: Big Little Lies, 2. sæson

Problemer i Paradis

De stærke kvinder i rigmandsbyen Monterey må nu tage konsekvenserne af 1. sæsons brutale begivenheder.
Karakter
Drama
Big Little Lies, 2. sæson
Annonce
Annonce
forfatter

Big Little Lies kom som et frisk pust i 2017 med et sjældent stjernehold af skuespillere og en stærk dramahistorie med vold mod kvinder som den røde tråd. Nu har den oprindelig afsluttede miniserie heldigvis fået en fortsættelse.

I idylliske Monterrey, hvor velhavervillaerne ligger som perler på en snor langs den naturskønne stillehavskyst, følger vi hverdagen for rigmandshustruen Celeste (Kidman), den hyperenergiske Madeline (Witherspoon), hendes eksmands nye kone, Bonnie (Kravitz), den neurotiske Renata (Dern) og den relativt nyindflyttede – og overraskende normale – Jane (Woodley).

https://youtu.be/eCWevZV945M

Efter det uopklarede drab på Celestes hustrumishandlende eksmand, Perry (Skarsgård), er de fem stadig i politiets søgelys og kaldes i folkemunde “The Monterey Five”. For yderligere at komplicere tingene er Perrys mor (Streep) flyttet ind hos svigerdatteren og stiller hende og veninderne særdeles ubehagelige spørgsmål om sønnens mistænkelige død.

Madelines hysteriske personlighed, der nærmede sig det parodiske i 1. sæson, er kraftigt nedtonet, og hun fremstår nu nærmest som en normal person, omend med store ægteskabelige problemer efter en affære. Samtidig nages Celeste af tvivl, anger og savn efter drabet på den über-voldelige ægtemand, mens Bonnie (som var den, der skubbede ham ned ad trappen) er ved at gå i spåner.

Annonce
Foto: HBO

Seriens skabere har formået at få superrige og (tilsyneladende) succesfulde menneskers hverdagsproblemer til at vække genklang hos os almindelige dødelige. Der er udfordringer med teenagere, ægteskabelige gnidninger, økonomiske problemer og menneskelige svagheder, som man kan kende sig selv i. Hvor 1. sæsons fokus var på mordmysteriet, er det nu sammenholdet mellem kvinderne, der står centralt – og det bekommer serien vel.

Skuespillerne er fra Hollywoods A-hold, og her får de alle lejlighed til at stråle. Ikke mindst Nicole Kidman og Meryl Streep er fabelagtige (ja, vi er selvfølgelig uenige med The Donald i, at Streep er en af vor tids mest overvurderede skuespillere), og det hele toppes med fotografering og klip af en anden verden.

En absolut herlig serie om mellemmenneskelige relationer, forfængelighed og uklare fremtidshåb – som vi belønner med seks stjerner. (Anmeldelsen er baseret på de første tre ud af syv episoder).

<
>
Foto: HBO

Endelig en serie fra HBO, hvor den tekniske kvalitet er tilfredsstillende. Billedet er ikke støjfrit, men et godt stykke over, hvad de normalt præsenterer. Kan streames med et afsnit om ugen fra den 10. juni.

Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • HBO
  • Release: 10/06 2019
  • Instruktion: Andrea Arnold
  • Med: Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Laura Dern, Shailene Woodley, Meryl Streep, Zoë Kravitz, Alexander Skarsgård
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 5:50 timer

 

IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

At 40 procent af de spanske mænd går på bordel, var en chokerende nyhed for os – men søreme om Álex Pina ikke formår at lave bragende underholdning ud af tragedien.
April byder på masser af guf fra streaming-tjenesterne, og du kan også streame indhold fra den “nye” Paramount+.
En hyperaktiv, stærkt alkoholiseret og vanvittig charmerende stewardesse kan der virkelig komme god underholdning ud af.
Det bliver ikke en ordentlig påskeferie uden gode krimier og thrillere!
Den nye streaming-tjeneste Paramount+ lanceres med Maisie Williams som rapkæftet eremit, der brat lukkes ud i livet. Morsomt, men noget uforløst.
2. sæson af Exit følger i samme fascinerende fodspor som 1. sæson, og det er ikke så tosset.
Disney+ beviser, at der stadig er meget spændende materiale at formidle fra det righoldige Marvel-univers.
Mange film er efterfølgende blevet “shinet op” af en misfornøjet instruktør – men ingen så omfattende som Justice League.
Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
En af 1980’ernes store komikere, Eddie Murphy, prøver hårdt på at genoplive en af sine komedieklassikere – men ender med at give os en langt mindre charmerende kopi.
New Orleans’ mest respekterede dommer havner i l*rt til halsen.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.