: Big Hero 6 3D

Med Big Hero 6 forsøger Disney både at lave en fusion mellem deres eget univers og superhelteuniverset, og samtidig skabe en “fusion” mellem USA og Asien.

Animation
Big Hero 6 3D

I den fiktive by San Fransokyo (en krydsning mellem San Francisco og Tokyo) møder vi den 14-årige Hiro. Han er forældreløs og har oplevet meget modgang og mobning trods sin unge alder. Men han er også et teknisk geni, der udkæmper robotkampe i sin fritid for at tjente nogle nemme penge. Hans storebror prøver at lære ham noget om ansvarsfølelse og fællesskab, og introducerer ham for en broget flok nørder på sit universitet. Men da broren dør i en ulykke, styrter Hiros verden sammen.

Hiro har opfundet en ny type mikro-robotter, og da hans opfindelse bliver stjålet og truer hele samfundet, finder nørderne sammen, og Hiro får sig et velfortjent los bagi af storebrorens oppustelige sygepleje-robot Baymax. Sammen retter den mildt sagt farverige gruppe af venner et fælles angreb mod fjenden som de “seks store helte”, og med mere gåpåmod og entusiasme end realitetssans sætter de sig for at besejre den ukendte bagmand.

Big Hero 6 3D_9

Ved siden af sin “simple” tematik om superhelte får filmen noget dybde ved at fokusere på den unge drengs ensomhed og hans problemer med overgangen fra dreng til ung mand. Det er på dette plan, filmen lykkes bedst, men desværre må det alt for ofte træde i baggrunden for spektakulær computeranimeret action.

Big Hero 6 3D_7

Trods charmerende figurer og en actionmættet historie sidder vi tilbage med en følelse af at have overværet en nærmest perfekt markedskonstrueret film. Her er det tydeligt, at vi befinder os i en hybrid mellem USA og Asien/Japan uden anden åbenbar grund end at sælge flere biografbilletter og Blu-ray-film på det asiatiske marked (noget, der er blevet en trend i amerikanske film de seneste år).

Big Hero 6 3D_10

Også sammensætningen af “superheltene” er for kalkuleret med en asiat, to kvinder, en sort og en hvid (plus robotten) – her skal ingen grupper føle sig udenfor! Det er der for så vidt ikke noget galt med, men hvis markedstilpasningen står i vejen for den gode historie, bør der råbes vagt i gevær.

Big Hero 6 – der er baseret på figurer fra Marvel Comics, som Disney købte i 2009 – fungerer fint som familiefilm med flinke superhelte, samtidig med at den byder på mere substans med temaer som venskab og det at høre til. Desværre fremstår den som helhed lidt for meget som et kunstigt, kemisk fremstillet produkt og når ikke op på siden af de tidløse Disney-klassikere. Fire stjerner.

Big Hero 6 3D_8 BIG HERO 6 BIG HERO 6 BIG HERO 6 BIG HERO 6 BIG HERO 6
<
>

Som sædvanlig med Disneys tegnefilmsklassikere er der intet at udsætte på den tekniske kvalitet, heller ikke på Blu-ray. Skarpheden er overvældende, farverne klare og naturtro, og 3D tilfører de mange actionscener (især i luften) en fantastisk dybde. Lydsporet (dts-MA 7.1) imponerer med stor dybde og et rent dialogspor. En kortfilm og en lille bag-om-filmen er alt, hvad vi får af bonusmateriale.

PS: Snyd ikke dig selv for den lille ekstra scene – i ægte Marvel-ånd – efter rulleteksterne.

• Release: 8. juni 2015
  • Instruktion: Don Hall